#hvdosdev

Nether Earth, real-time strategie z osmibitů

Podpořit high-voltage.cz na STARTOVAČI

25 patronů přispívá částkou 2876 Kč měsíčně

Je to malá dvacka pro čtenáře, ale velká vzpruha pro HV! ;)

Coby hru měsíce března jsem vyhlásil Nether Earth a nelituji toho ani v nejmenším. Tenhle herní dluh jsem chtěl splatit už léta. RTS strategie mám totiž relativně v oblibě, a Nether Earth je bez přehánění pramáti všech realtimovek. Pokud vám teď před zraky naskočila nějaká pra-pra-Dune2, pak prudce zavrťte hlavou, protože to máte úplně blbě. Nether Earth totiž mnohem víc připomíná větev real-time strategií, kterou nejlépe reprezentuje hra Z od Bitmap Brothers. I ti roboti tam jsou...

Nether Earth vyšla roku 1987 na osmibitech Amstrad CPC, Commodore 64 a ZX Spectrum. Nikoli překvapivě jsou si verze pro Spectrum a CPC velmi podobné, naopak verze pro C64 se po všech stránkách vymyká, ovšem v tom špatném slova smyslu. A já se teď a tady rovnou přiznám, že ač jsem originál pro ZX Spectrum chvilku zkoušel, nakonec jsem dal přednost předělávce z roku 2004. Ta se věrně drží původní hry, ale přeci jen obrušuje hrany a činí z hraní o poznání příjemnější zážitek.

Nether Earth, real-time strategie z osmibitů

V Nether Earth proti sobě bojují dvě frakce - technologicky pokročilá mimozemská rasa Insignianů, která drží planetu s továrnami na roboty, a expandující lidé, kterým se podařilo jednu takovou robotickou továrnu zajmout. Vy samozřejmě hrajete za lidi a vaším úkolem je přetlačit počáteční nepřátelskou přesilu a pomocí gigantických robotů vyzmizíkovat Insigniany z povrchu planety. A to vše v reálném čase.

Nether Earth, real-time strategie z osmibitů

Začínáte tedy s jednou hlavní základnou a s prostředky na výrobu hrstky robotů. Roboty lze vyrábět v několika konfiguracích, každý robot je totiž složen z podvozku (kráčející, pásový, antigravitační), sestavy zbraní (kanón, rakety, phasery) a volitelné elektroniky či jaderné bomby. Každá z komponent má své výhody a nevýhody, každá přidává na celkové výdrži robota. Ze začátku je nutné co nejrychleji obsadit zdroje, kterými jsou menší továrny na komponenty. K tomu se ideální hodí jednoduší levní roboti s pásy a základním kanónem. Jakmile máte zdrojů, které přibývají v pravidelném časovém intervalu, větší množství, je možné se pustit do výroby robotů mocnějších, s anti-gravitačním podvozkem a s kompletní sadou zbraní. A aby se takový robot na mapě dobře orientoval, je dobré ho též vybavit elektronikou.

Nether Earth, real-time strategie z osmibitů

Druhá strana pochopitelně dělá to samé a dříve nebo později dojde ke konfliktu. Ten můžete řešit dvěma způsoby. Buďto lze robota ovládat přímo pomocí sady příkazů, nebo se spolehnete na umělou inteligenci a necháte robota jednat autonomně. A právě v onom autonomním chování je hlavní fór celé hry. Poté, co robota vyrobíte, ho totiž můžete "naprogramovat", tzn. zadat mu příkazy. Můžete ho např. vyslat s příkazy "najdi a znič roboty", "najdi a znič základny", "najdi a obsaď továrny", "popojdi o XX mil", "stůj a braň se" apod.

Nether Earth, real-time strategie z osmibitů

Jasně, AI a pathfinding jsou poněkud diskutabilní, takže s ručním ovládáním robotů pravděpodobně dosáhnete v řadě situací větší efektivity, ale kdybych chtěl hrát krkolomně se ovládající střílečku s roboty, nehraju Nether Earth, ale třeba Mechwarriora ;) Skutečně si myslím, že hlavní kouzlo hry tkví v taktickém přístupu, kdy roboty spíše necháváte svému osudu a soustředíte se na kumulaci zdrojů a výrobu.

Nether Earth, real-time strategie z osmibitů

Ale bezchybně šlapající výroba není jediným esem, který máte v rukávu. Tím druhým je kurzor, váš hlavní nástroj zkázy. Kurzor, kterým na herní ploše označujete továrny či roboty, je totiž zároveň herním objektem, navíc nezničitelným. Poletujete s ním nad herní plochou, zadáváte příkazy a blokujete nepřátelské roboty. A ono zdánlivě nevinné blokování vám dává ohromné možnosti v chystání různých pastí a v načasování útoku vašich robotů. Triviální příklad - vidíte, že se k vám blíží nepřátelský robot vybavený kanónem, zatímco váš robot spěchající mu v ústrety má rakety s větším dostřelem. Jednoduše nepřátelskému robotovi zastavte postup a čekejte, až se s ním váš robot vypořádá.

S tím, jak budete postupovat, můžete atomovými bombami ničit základny nepřítele (celkem má 3), popř. je obsazovat a použít k výrobě, čím znatelně posunete bojovou frontu. Výbuch atomovky je nekompromisní, eliminuje jak robota touto komponentou vybaveného, tak objekty v jeho bezprostředním okolí. Čehož se dá využít i k odbouchnutí překážek, do kterých se roboti občas zamotají. Pro usnadnění hraní máte vespod k dispozici přehledný radar... a to je asi vše, co vám o základních mechanikách mohu říct. Nether Earth není komplikovaná hra, jako ostatně většina záležitostí z osmibitů, ale má výborný nápad a rychle zvládnutelné principy, ve kterých se ovšem skrývá překvapivá hloubka. Jinými slovy - základ pochytíte za 5 minut (a bez tutorialu), ale styl hraní budete pilovat dlouhé hodiny.

Nether Earth, real-time strategie z osmibitů

Originál má jen jednu mapu, které přezdívám "nudle", ale remake nabízí mapy další. Pokud si hru chcete zkusit, určitě zahrajte nejprve mapu původní, podle mé funguje nejlépe. Na větších a komplikovanějších mapách bludišťového typu se kvůli bláznícímu pathfindingu stává mikromanagement robotů naprostou nutností, což jde přímo proti tomu, co v mých očích dělá Nether Earth zajímavou hrou, viz výše. Ta původní mapa je se hrou prostě neodlučně svázaná.

V každém případě mohu Nether Earth vřele doporučit, hraje se skvěle a snadno se stane hrou, ke které se budete tu a tam vracet jako k chutné jednohubce, když vám zrovna vyjde trocha času. Podobně nadšený jsem byl naposledy z Master of Orion :) Nějaké drobné mouchy to má, např. bych ocenil možnost šablon, tzn. "postav znovu předchozí konfiguraci robota", abych nemusel x-tého stejného robota konfigurovat znovu a znovu, ale co, s tím ta hra nepadá.

Autor: Sledge

DOS, 486, retro! Sběratel starých počítačů, her a konzolí. Profesně webový desetibojař a dělník informačního věku.

Komentáře k:
"Nether Earth, real-time strategie z osmibitů"

Přidej komentář (přihlášení / registrace)

(Komentáře s více jak 2 odkazy musí počkat na schválení.)

Podpořit finančním příspěvkem »
Shadow bazar, retro herní džungle