#hvdosdev

Lands of Lore – nestárnoucí dungeon

Stát se PATRONEM
high-voltage.cz

25 patronů přispívá částkou 2876 Kč měsíčně

Je to malá dvacka pro čtenáře, ale velká vzpruha pro HV! ;)

Před lety jsem zatoužil po tom prozkoumat svět krokovacích dungeonů a trochu je poznat blíže, ale nechtěl jsem začít něčím příliš složitým. Tehdy mi bylo doporučeno Lands of Lore: The Throne of Chaos. Prý je to dobré pro začátečníky. A skutečně! Zdá se, že je to na rozdíl od jiných dungeonů celkem jednoduché a relativně blbuvzdorné.

Příkladů je spoustu. Za prvé máte k dispozici mapu (tedy pokud si ji na začátku nezapomenete vyzvednout), což tehdy nebyla úplná samozřejmost a ne všechny dungeony ji měly. Za druhé jsou v mapě zakreslená všechna tlačítka a průchozí / iluzorní stěny. Nehledě na to, že jednotlivé lokace jsou obvykle spíše menší. Jako bonus se dá v nastavení hry snížit obtížnost. A postavy není nutné krmit jídlem a vodou či jakkoliv jinak o ně pečovat ve stylu The Sims.

Ve výsledku tedy velice přístupný dungeon pro ty, kteří nejsou takoví hardcore hráči.

Původně pro mě Lands of Lore nebylo nic jiného než jednoduchý krokovací dungeon, který zvládne dohrát i naprostý noob. Nicméně jak šel čas, celkem mi tahle hra přirostla k srdci a několikrát jsem se k ní vrátil.

Lands of Lore – nestárnoucí dungeon

Děj hry se odehrává v království jménem Gladstone Keep, kterému vládne král Richard. A jako vždy se vyskytne nějaký zlý záporák, co chce království ovládnout. V tomhle případě je to čarodějnice Scotia. Ta se zmocní kouzelného předmětu jménem Nether Mask, který jí umožní na sebe vzít libovolnou podobu. Úkolem hry je pochopitelně tuhle babiznu zastavit dřív, než nadělá veliké škody. A ona bohužel nadělá, protože otráví krále Richarda. Je tedy nutné najít kouzelný elixír, který ho vyléčí, a následně se Scotii postavit.

Ještě se vrátím k tomu, jak snadný dungeon to údajně je... Nenechte se tím však zmást. Průběh hrou není procházka růžovým sadem. Možná to není tak složité jako třeba Dungeon Master a podobné hry, ale přesto dojde na tuhé souboje a narazíte na místa, kde je nutné používat mozek a řešit různé logické hádanky. Navíc je tu celá řada věcí, na které byste bez návodu nepřišli jen tak. Plus je tu také několik míst, kde to celé můžete pokazit do takové míry, že je možná lepší to rozehrát znovu od začátku.

Lands of Lore – nestárnoucí dungeon

Na Lands of Lore obdivuji dvě věci. Za prvé grafika zestárla velice dobře a dnes téměř po třiceti letech od vydání stále vypadá hezky, pohádkově a detailně. I animace jsou fajn. Skoro vůbec při hraní nemám pocit, že hraji něco výrazně starého.

A zadruhé musím pochválit prostředí. Ať už jde třeba o bažiny Gorkhů (Gorkha Swamps) nebo doly Urbish (Urbish Mines), všechna místa mají jistou osobitou atmosféru.

Kdybych měl hře něco vyčíst, tak je to nepochybně zvláštní herní obrazovka. Jednotlivé prvky HUD zabírají až zbytečně moc místa. Prostředí se zobrazuje v takovém malinkém okýnku a převážnou část obrazovky zabere inventář, seznam kouzel a tak dále. Z jakého důvodu? Proč? Proč nemohly kouzla a inventář být jen dvě malé ikonky, co rozbalí nějaký dialog?

Lands of Lore – nestárnoucí dungeon

Inventář je obecně celkem nešikovný, protože působí spíše jako inventář z point'n'click adventury než z RPG. Bohužel to znamená, že v něm musíte půl dne listovat, když chcete najít důležitý předmět.

Lands of Lore ovšem opravdu někdy připomíná point'n'click adventuru. Kupříkladu narazíte na hospodu, vejdete dovnitř a interiér hospody se zobrazí jako adventurní lokace. Můžete klikat na různé objekty a vaše hlavní postava je okomentuje. Lze také klikat na postavy a zahájit s nimi rozhovor. Jak se zdá, není to náhoda, ale Lands of Lore běží na enginu Kyra z adventury The Legend of Kyrandia.

Lands of Lore – nestárnoucí dungeon

Ještě jedna věc, na kterou si musím postěžovat. V posledních částech hry se vyskytuje mnoho protivníků, kteří umí dva fígle, které jsou však extrémně otravné. Jednak vám mohou trvale zničit zbroj, což vaše postava jen oznámí větou: “The acid burned my armor.”, čehož si ani nemusíte všimnout. Každopádně, znamená to, že vám prostě zbroj z inventáře natrvalo zmizí a máte smůlu. Vzhledem k tomu, že je v téhle hře zbroj docela vzácná komodita, to je docela od tvůrců kruté. A opakuji, může se to stát náhodně a kdykoliv. Druhý fígl je, že mnoho nepřátel umí vyrazit vašim postavám zbraně z rukou. Sice popadají na zem, takže je můžete zase sesbírat a vrátit vašim postavám do inventáře, jenže ve výsledku je to neskutečná otrava a působí to nefér. Jak si někdo mohl myslet, že to bude dobrý nápad? Proč?!

Lands of Lore – nestárnoucí dungeon

Tyhle věci jsou ve výsledku však jen detaily, které nijak zásadně nesnižují zábavnost hry. Lands of Lore je hrozně fajn, je chytlavý, je zábavný, zestárl skvěle, stále v sobě má tu atmosféru, co měl i tehdy, a celkově ho můžu doporučit.

Mimochodem, hře také propůjčil svůj hlas herec Patrick Stewart. :)

Autor: Pollux

Rád hraju starší hry a pak o nich sepisuji své dojmy do textů a následně s nimi spamuju internet.

Komentáře k:
"Lands of Lore – nestárnoucí dungeon"

  • Sledge (admin) napsal:

    Škoda těch možných adventurních zákysů / slepých konců, nebýt jich, byl by to skutečně ideální „vstupní“ dungeon, hraje se to hezky :) I když obtížnost občas s nervy zacvičí, někdy je těch nepřátel až moc, třeba v Draracle’s cave je to krysa co čtverec, navíc jedovatá, to byl trochu opruz :)

    • Pollux napsal:

      No, jed nevadí… když tě otráví, začne ti klesat zdraví a když klesne na nulu, moc se neděje, protože pořád je možné postavu vyléčit. Navíc tím, že jí klesne zdraví na nulu se automaticky anuluje to otrávení :D

      Možná je to bug a tvůrci možná ani neví, že je možný postavy léčit i když jsou mrtví, ale u jedu se to hodí :)

      • Sledge (admin) napsal:

        Tak jasně, to vim, ale stejně je to opruz, když ti uprostřed boje začnou postavy chcípat, a ty žongluješ s lektvary a kouzly v zoufalé snaze udržet aspoň jednoho naživu (protože jinak definitivní konec, že). A pomalu ani nestíháš klikat na ikonky zbraní :)

        • Doomtrooper napsal:

          Na Ikonky zbrani ci pohybu netreba klikat, chozeni na numericke klavesnici is ukroky stranou a utoky na klavesach F1 az F4. Funguje to bajecne ;)

  • Rootan napsal:

    Skvělá hra, jedna z prvních, které jsem měl na svoji 386. Byla pro mě dost těžká a dohrál jsem ji mnohem později, až vyšel návod.

  • Doomtrooper napsal:

    Lands of Lore the Throne of Chaos je moje osobni srdcovka kterou jsem dohral mnohokrat. Porad ji mam nainstalovanou a obcas se v ni pohnu. Co se tyce tech monster co kyselinou nici armor, tak tech zase tolik neni. Kdyz uz se to stane tak holt Load. Za nejdulezitejsi zbran ve hre povazuji kusi Valkyrie co strili firebally, ucina na duchy a ruzna monstra od Tower of Ivel dale. Dobre jsou I Baccata s Trojzubci Mantis a Viktor s great sword justice. Na duchy Kristalove zbrane. Pro me je to naprosto bajecna hra, na tu dobu krasne udelana, atmosfera I pribeh fajn. A zestarla vazne dobre. Vrele doporucuji :)

    • Doomtrooper napsal:

      Lands of Lore the Throne of Chaos je moje osobni srdcovka kterou jsem dohral mnohokrat. Porad ji mam nainstalovanou a obcas se v ni pohnu. Co se tyce tech monster co kyselinou nici armor, tak tech zase tolik neni. Kdyz uz se to stane tak holt Load. Dohral jsem to za vsechny charaktery a nevidim duvod proc vzdy nesahnout po Conradovi, je nejlepsi. Za nejdulezitejsi zbran ve hre povazuji kusi Valkyrie co strili firebally, ucina na duchy a ruzna monstra od Tower of Ivel dale. Dobre jsou I Baccata s Trojzubci Mantis a Viktor s great sword justice. Na duchy Kristalove zbrane. Pro me je to naprosto bajecna hra, na tu dobu krasne udelana, atmosfera I pribeh fajn. A zestarla vazne dobre. Vrele doporucuji :)

      • Pollux napsal:

        no já jsem se expil na jedné potvoře, který žrala armor, takže celkem voprus :D A bohužel jsem neměl jinou poblíž a potřeboval si nutně zvýšit rogue :)

        • Doomtrooper napsal:

          Tak v tomhle pripade, dat vsem kuse ci luky a couvat s ukroky, to naexpi rogue taktez bez rizika.

    • lasice napsal:

      tady to musím uvést na pravou míru, křišťálové meče na duchy neplatí, jsou to totiž meče smaragdové „emerald sword“ ;) :D s informacemi o kuši valkýry, Mantis trojzubci či mečem spravedlnosti souhlasím :)

  • Pollux napsal:

    MImchodem, víte, že se u té hry dá cheatovat tak, že vezmete nějaký předmět a hodíte ho do obrazovky? Nepřátelům to dá damage… sice malý, aje to 1 extra tah navíc, který můžete vecpat mezi jednotlivé útoky. :D

  • lasice napsal:

    ano ano, již tenkrát když jsem poprvé viděl intro jsem byl okouzlen grafikou (westwood jsou mistři pixelartu) hru jsem musel hned mít a pařit dohráno, za ta leta několikrát, z toho naposled celkem nedávno :) a určitě né naposled, Lands of Lore patří na výsluní mého herního žebříčku :) díky za článek

  • Hleiks napsal:

    Do tohohle žánru se už taky dlouho dobu chci ponořit. Chvilku jsem přemýšlel že bych začal s Legend of Grimrock, ale furt ve mě byl ten červíček že bych měl začít spíš s nějakým tím klasickým krokovacím dungeonem a teď konečně vím s kterým :D

  • Ringo napsal:

    Jojo, klasika, kterou jsem si někdy asi před půl rokem zopakoval. Co se týče řešení puzzlů, tak mi to už po těch letech zase tak složité nepřišlo, a noční můra v podobě White Tower, kterou jsem v devadesátkách narychlo prolítl, sebral co bylo třeba a prchal pryč, se ukázala jako snadná záležitost s dvěmi možnými řešeními, aby mě duchové neobklíčili ze všech stran a neumlátili. Normálně jsem se tam do pohody procházel a zkompletoval si mapu. Nakouknutí do návodu byly asi snad jen dvě a to ještě spíše po takových bočních nepovinných dobře skrytých věcech.

    Co mě ale zaskočilo byl respawn ve finálním hradě, nějak mám pocit, že jak v Beholderech tak LoL probíhá na dnešních compech i přes dosbox respawn v mnohem větší, až neúnosné, frekvenci. Na nic takového si z devadesátek , jak jsem to hrál na 284 nebo později 486 si ze starých časů, nepamatuji.

  • Mario napsal:

    Ahoj ja se dostal az do hradu ale abych se dostal do nejakeho dalsiho patra tak jsem musel mit nejaky predmet bez ktereho to proste neslo dal. Nevite jak se ten predmet jmenuje? Dost mne to tehdy nasralo ja ten predmet nekde zahodil a nechtelo se mi hrat hru od znova. Kdybych ji rozehral znovu tak potrebuju vedet jak se to jmenuje diky Mario.

  • Juras Jurij napsal:

    Do Urbish Mining Co., kde mi kyselina sezrala zbroj jsem sel radsi znovu a tak, ze jsem ji odlozil hned u vchodu v prvnim patre. Hrozne jsem se o ni bal. Pak jsem ji pri navratu na povrch zase nasel lezet u dveri. Bylo to pak docela na silu, bez zbroje dostvaly postavy desnou cocku. Ale slo to.

Přidej komentář (přihlášení / registrace)

(Komentáře s více jak 2 odkazy musí počkat na schválení.)

Podpořit finančním příspěvkem »
Shadow bazar, retro herní džungle