#hvdosdev

Dohráno – Star Wars: Dark Forces

Podpořit high-voltage.cz na STARTOVAČI

25 patronů přispívá částkou 2876 Kč měsíčně

Je to malá dvacka pro čtenáře, ale velká vzpruha pro HV! ;)

Přicházím už trochu s křížkem po funuse, ale Star Wars: Dark Forces jsem si na zdejší popud poctivě zahrál a odehrál, takže tu nějaké své literární smetí musím nechat.

V Dark Forces se zhostíte žoldáka Kylea Katarna. Ten dostane od jisté teroristické skupiny úkol, ukrást plány Hvězdy smrti. Povědomé? Samozřejmě. První mise v této hře je v podstatě lepší verze toho, co se stalo ve filmu Rogue One: Star Wars. Jakožto první mise docela nečekané, abych řekl pravdu. Takhle zásadní věc ze světa Star Wars? To bych tuhle misi čekal jako vyvrcholení celé hry, ale ne, tady je to jako úvod, a rozhodně to není nejlepší část Kylelovi spolupráce s rebely.

Dohráno – Star Wars: Dark Forces

Na svých dalších zakázkách v předaleké galaxii navštíví Kyle dost zajímavých míst, která pěkně zvětšují svět Star Wars. Třeba vězeňská planeta Orinackra nebo měsíc Blood Moon s dolem těžící kov Phrik, sloužící k výrobě zbroji Dark Trooperů. Takže jedničku za využití potenciálu světa SW si autoři rozhodně zaslouží. A přesto, že by se dalo namítnout, že imperiální základny jsou si všechny tak trochu podobné, nikdy jsem neměl pocit, že je to zas to samé. Hra je poměrně krátká (podle HLTB se dá dohrát za 9h, ale mě se zdálo, že to bylo tak 5h), takže se prostředí nestačí okoukat, a tvůrcům se povedlo odlišit každou základnu tím, k čemu by měla sloužit. Poznáte, že tahle základna je spíše industriálního charakteru a tohle nějaké velící centrum.

Všiml jsem si, že na místním Discordu proběhla krátká diskuze o kvalitách level designu, prý to jsou nepřehledná bludiště, četl jsem. S tímto názorem se nemohu ztotožnit. Za mě je to poměrně přímočaré dobrodružství. Ano, devátá mapa byla pro mě občas trochu oříšek a jednou jsem nenašel gadget, který zlehčuje průchod jednou oblastí, ale jinak jsem DF prolítl bez sebevětšího zádrhelu.

Kde mám své laserové ukazovátko?!

Této otázce se prostě nedalo vyhnout. Vadí, že Kyle nemá po ruce světelný meč, s kterým by krájel své nepřátele? Ne.

Arzenál zbraní je sice ochuzen o tuto ikonickou zbraň, ale v souladu s příběhem to dává absolutní smysl. Katarn je žoldák, žádný Jedi ani Sith, takže k držení tohoto švýcaráku popírajícího fyzikální zákony nemá oprávnění. Navíc držet blaster, který dělá ono známe pjů pjů, stačí samo o sobě víc než dost.

A toto jsou dvě věci, kterými mě Dark Forces okouzlili: první věcí je, že tu jsou přítomny originální zvuky a hudba, což jsou náležitosti, o kterých si některé hry podle filmu můžou leda tak nechat zdát, a druhou věcí je, že Dark Forces jsou o něco chytřejší než jejich vrstevníci. Tím rozhodně nechci říct, že by DF byla o něco víc intelektuálnější zábava, ale díky briefingu před každou misí víte, co na daná mapě hledáte, takže to není jenom slepé hledání klíčů od zamčených dveří.

Dohráno – Star Wars: Dark Forces

Kdybych měl udělat nějaké srovnání např. s Doomem a Dukem, tak Doom je ta čirá hratelnost s hlavním hrdinou, který je mašina na zabíjení, v Dukeovi je zase humor a hrdina, co trhá nepřátelům hlavy a kadí jim do krku, no v Dark Forces je zase příběh, který navazuje a tím rozšiřuje větší a velmi oblíbený svět.

Škarohlíd jako já se možná zeptá, byla by to dobrá hra i bez Star Wars licence? Na tuto otázku, jak jsem si uvědomil, je zbytečné odpovídat. Když to tak řeknu, tahle je od Star Wars pro Star Wars, takže vše, co tu je, je děláno s jasným účelem – umožnit hráči se co nejvíce cítit jako ve světě SW. Bylo by to jako se zeptat, jestli by byly Doom nebo Duke stále skvělé hry i bez těch věcí, které jsem vyjmenoval nahoře.

Na konec bych chtěl jenom zmínit, že je škoda, že se DF do dnes nedočkaly řádného portu a chtěl bych vyjádřit lítost všem padlým vojákům kteří pouze bránili demokraticky zvolené impérium.

Dodatek Sledge: A já jsem prosím onen šťoural, který se o Dark Forces odvážil prohlásit, že jeho úrovně jsou nepřehledná bludiště! ;) Má se to tak - souběžně s DF jsem hrál i nový Quake remaster a ten kontrast je prostě příliš velký. DF jsou zástupcem zcela jiného stylu, je to hra tlačítek, přepínačů, plošinek, zmatení, náhlých pochopení, je to level design, se kterým se perete, až ho jako hádanku rozlousknete. A Quake? Ten plyne, ten skřípe vpřed, je to důlní vozík naložený zrezlými hřeby, řítící se po zkroucené kolejnici zběsilým tempem. Tu to nadskočí, tu to málem vykolejí, ale směr je pořád jasný. A strašně blbě se z toho vystupuje :) Proto jsem se rozhodl nechat radši Dark Forces ležet a vrátit se k nim jindy, aby mé soudy nebyly příliš příkré. Ostatně před lety jsem se bez větších problému dostal mnohem dál, tentokrát jsem to zapíchl ve třetí misi. S čím ale musím souhlasit je ono zdatné uchopení a rozšíření universa Star Wars, pro fandu to musí být vyloženě požitek. Bohužel ani to na mě moc nefunguje, já jsem trekkie. Takže live long and prosper a zkusím to někdy jindy, nejspíš ve chvíli, kdy nadšenci dotáhnou source port The Force Engine. A když jsme v technickém koutku - on ani ten engine mi nepřijde úplně v pořádku, jasně, umí toho plus mínus tolik jako BUILD, ale něco je na něm prostě mimo, stejný pocit jsem měl i u Outlaws. No, teď to schytám...

Autor: Hleiks

Dítě 21.století milující staré hry, především ty z devadesátek!

Komentáře k:
"Dohráno – Star Wars: Dark Forces"

  • Jiří Vitner napsal:

    Pánové, roztrhejte si občanky :D Miluju obě hry ;)

  • Doomtrooper napsal:

    Diky Hleiks ;) dobre ty. Ja to nikdy nedohral a tudiz musim uznat ze cokoliv napises ma vetsi vahu nez muj vlastni nazor, ehm.. ale, mam motivaci se do toho zase pustit az bude cas.
    @Sledge, ale s tim enginem mas pravdu, mel jsem stejny pocit uz kdy jsem to hral poprve. Jak rekl Carmack… it’s held together by a bubble gum. Urcite by si Dark Forces ale zaslouzilo remaster! To bych videl moc rad.

  • BruXy napsal:

    Já jsem Dark Forces dohrál v době kdy to byla nová hra, asi po dvaceti letech jsem se k tomu vrátil, když jsem zkompletoval retro herní PCčko s DOSem a zakysnul jsem asi ve 4 levelu a nebyl jsem schopen z toho bludiště vybloudit…

  • Ringo napsal:

    Já jsem se před léty zasekl před jakýmsi bossem, který se mě jen dotkl a bylo po mně. Ale jak vidím, dohrát to jde, asi opráším staré savy. 3D střílečky nemusím, ale musím uznat, že díky příběhovosti mě Outlaws a Dark Forces bavily. Dark Forces jsem si tak trochu spíše přirovnával ke geniálnímu System Shocku a tím se vysvětlovalo, proč mě to baví. Nikoliv k Doomovi :-)

  • Anastaz napsal:

    Kolem tohodle jsem vždycky chodil s tím, že bych si to měl fakt zahrát. Ale! Ten vizuál. I z těch obrázků je mi blivno, v pohybu ještě horší. Nemůžu na to koukat, jak je to hnusný. Je to samozřejmě jen můj názor (ten je ovšem jediný správný, logicky).

    • Sledge (admin) napsal:

      Textury jsou imho horší než v Doomovi a sprajty nepřátel příliš subtilní, působí jako takoví srandovní paňácové. Mně se to vizuálně taky moc nelíbí. Teda kromě těch animaček, ty jsou super.

  • vencino napsal:

    několikrát hráno přez darkxl, ne však v době jeho vzniku. nikdy nedohrál (zato často dohrávám Doom 1 a 2, Quake 1), ale jednou to dojedu, je to super hra

  • Kainum napsal:

    Hra vypadá zajímavě, jen mě celkem zajímá autorův postoj k universu SW, z textu mi přijde, že fanouškem moc není.

Přidej komentář (přihlášení / registrace)

(Komentáře s více jak 2 odkazy musí počkat na schválení.)

Podpořit finančním příspěvkem »
Shadow bazar, retro herní džungle