Nejhloupější otázka na retrowebech je? No přece "Co jste hráli jako první?". A nebojte se, že by tu, na renomovaném retroherním webu, takový dotaz nepadl.
To je prostě takové vděčné téma, jako kdy jste se poprvé pořádně ožrali, kdy jste tátovi sebrali a auto a šli se pochlubit kámošům a podobně. Většinou je to na PC nějaký ten Test Drive, Grand Prix Circuit (obvykle pod názvem formule), Prince of Persia, Prehistorik a podobně. To všechno už jsou ale takové celkem moderní věci. Vždyť to umí už i EGA nebo dokonce VGA grafický mód, a to nemluvím o Adlibu nebo snad dokonce Sound Blasteru! To není přece nic moc starého.
Tak zkuste přemýšlet dál. Co takhle Sokoban? Nebo třeba Tetris od Spectrum Holobyte? Takovej ten s těma celkem pěknýma obrázkama ze svazu okolo. To už je lepší. Nebo co třeba J-bird, PC obdoba Q-birda z klasickejch osmibiťáků? Hrál někdo? Jo? Tak to už jste trošku starší. A co třeba Xonix? Znáte to někdo vůbec?
Jak vám to popsat. Máte hrací pole s rámečkem, ve kterém lítají tři kuličky. Vy jste na kraji rámečku bílý čtvereček. Snažíte se vytvářením obdélníků vyplnit hrací pole co nejvíc barvou. Nesmí do vás před vytvořením obrazce narazit ani jedna z těch tří kuliček. Jinak přijdete o život (sakra, toto slovo už snad z herní branže úplně vypadlo). Obrazec utvoříte tak, že kurzorem vjedete do černé části, kterou jste ještě neobarvili a jedete tak dlouho, než se vrátíte do části, která je už označena. Tím se tato část obarví a vám stoupá skóre. Tedy většinou.
Vyšší dívčí je, když se snažíte rozdělit kuličky, které vám vaší bohulibou činnost chtějí překazit. Když totiž vytváříte obrazec a je v něm kulička, tento se nevytvoří. Ale zase se tímto způsobem dá elegantně zbavit jednoho "nepřítele" a usnadnit si tím další hraní. No a aby to nebylo zas tak jednoduché, tak v oblasti, kterou už jste obarvili, lítá zase černý čtvereček, který ukončí váš život tím, že do vás narazí. To je problém hlavně na začátku, kdy nemáte obarvené nic a není tudíž skoro šance, aby vás minul. Zní to asi z mého popisu složitě, ale na přiloženém videu dole uvidíte, že je to vlastně taková blbůstka. A taky vlastně musí být.
Hra totiž vyšla v roce 1984. Vytvořili ji Ilan Rav and Dani Katz. Jak je u digitální historie zvykem, těžko o nich dneska něco najít. Co jsem kde dohledal, měl Xonix předlohu ve hře Qix na arkádách a osmibitech. Ale to jsem nikdy neviděl a ani nehrál. Podle obrázku je vám jasné, že to jede v CGA. A je to CGA only. Neumí to jiný grafický mód a ani to není potřeba. Stejně tak je zvuk pouze chrchlák. Naštěstí se zvuk ozývá jenom, když přijdete o život. Nějak si nedovedu představit, kdy jindy by v této hře mělo něco vydávat "zvuky".
Datový "floppy" koutek: na 160 kB disketu se vleze aspoň třikrát. Přesně tak. Má to ve verzi 1.00 myslím 45 kilo. Takže na ní může být i nějaký ten "bad block" a stejně se to tam pohodlně vejde. Zlaté časy, kdy člověk nemusel řešit, že mu zhebne jedna disketa ze šesti, na kterých si přinesl Indyho čtverku od kámoše bydlícího půlhodiny pěšky daleko, a který chodí pětkrát týdně na nějaký debilní kroužky, které ho akorát odvádí od pařby a vy s ním nemůžete konzultovat zákysy. A to nebyla ta disketa ani DD! Tam by se to vlezlo šestkrát. HD tehdy neexistovala. O té se vůbec nebudeme bavit. Řeč je samože o 5.25", ne o budoucnosti v podobě 3.5". No, to jsem se nějak zasnil a zabředl to dost starých časů. Ale každý jsme nějak začínali. Někdo na kazetách a gumáku, někdo na Commodoru PC 10/III.
A jak se to vlastně hraje? (Taky takové přiblbá otázka, jako co jste hráli jako první.) Bavil vás had na Atari 2600/800/130/ST, Amize 500/600/1200, Commodoru VIC 20/64/128, ZX 80/81/Spectru, Didaktiku Gama/M, Sharpu MZ800, PC, Nokii, Alcatelu, Siemensu, Sony? Nebo vás baví dodnes na iOS, Androidu Rapsberry Pi? Jo? Tak to vás bude bavit Xonix ještě víc. A nebaví vás had? Tak to vás bude Xonix bavit taky víc.
Jak je to blbý, tak je to zábavný. Je to jednoduchý jak Tetris. I když ten je vlastně oproti tomu složitej. Něco jako, když každý vidí v broukovi nejjednodušší auto. Ale jenom proto, že nezná trabanta. Tak nějak je na tom Xonix a Tetris. Možná se tak může měřit s tím hadem. (Vlastně ani nevím, jak ten se oficiálně jmenuje, když pominu českou variantu vlak. No asi ten had, aspoň na mé Nokii 3310.)
Co ke Xonixu nakonec? (Taky taková blbá věta, troubo.) Přejdeme kecy o tom, že to je staré, už to nikoho nezajímá a podobně. Jsme tady proto, že staré je dobré. Navíc v DOSboxu nemusíte štelovat Rolanda MT 32 a dumat, jak zprovoznit emulaci 3dfx. Ještě k tomu se vám těch pár kilo stáhne do cache browseru dřív, než vyberete adresář k uložení. I kdyby to bylo rovnou do toho, který vám prohlížeč nabídne. Takže další plus. V podstatě je Xonix náš zlatý grál.
Je to malé, zábavné, pochopí to i členové naší vlády (nevím, jak té slovenské) a rozjede to i IBM 5150 se 64 kB RAM. (Teda doufám. Doma ho nemám :)
Na to si mlhavě pamatuji, bylo to cca před 40 lety.
Můj strýc pracovat v PAL Kroměříž a přitáhl domů z práce nějaký počítač. Vzhledově zhruba ZX-81, ale ten to nebyl. Mělo to membránovou, celofánovou klávesnici. Byla na tom jediná hra – kočka a myš. Kočka byla obdélníček a myš malý bod a cílem bylo obdélníčkem chytnou ten bod. „Grafika“ ve stylu Pong.
Pak jsem se dostal až k PMD 85-1.
Jedna věc mě rozčiluje – když je to na pixel přesně, tzn. kulička dorazí k tvořenému obrazci přesně ve chvíli, kdy ty jej uzavíráš, tak by ti to ta hra hergot mohla uznat! :)
Tak zkus jinou verzi. Ještě jsem někde viděl na tažení 2.2. Třeba je to jiny.
Tu jsem hrál, imho to má tak maximálně jiný intro :)
Btw. kdyby se někomu stýskalo po „LEO Žhavá čísla“, tak taková podobná varinata QIXu taky existuje :)) https://www.mobygames.com/game/sexonix/screenshots
Tak ale intro je u Xonixu dobře polovina kódu. Take je to vlastně uplně jiná hra!
Ty jo :-) Něco mi to říká. Teda ten název Qix z Atari Lynx. Vzpomínám na to napětí, abych dojel na konec, než mě trefí :-)
To znám! Ne tedy z DOSu, už na svém prvním PC jsem měl Herculesa a mohl pařit F19 a Prince of Persia, ale znám to z Linuxu kde to je portováno od počátku (linuxových) věků. Vůbec jsem netušil, že to je remake.
https://linuxx.info/xonix/
A já si myslel, že to je mrtvy. A ono ne! To se nabízí otázka, jak je na tom Arkanoid a podobny hry. Včetně Space wars. Tetris je jasnej. Ten nezanikne nikdy. Kam se hrabou PUBG, Fortnite a podobny „hity“.
To znám! Bylo to na telefonech Ericsson, sám to občas hraju na T39m, kterou stále používám jako druhý telefon.
Zkuste si to v prohlížeči
https://playminigames.ru/en/game/xonix
Jej!, Díky za vzpomínku na Xonix! To možná byla moje úplně první počítačová hra. Přesně jak píšeš, ze začátku člověk bez nějaké strategie okrajoval kusy obrazovky, ale později zjistil, že nejlepší je budovat pasti a kuličky do nich odchytávat.
Tahle hra měla dva nepříjemné bugy. První bylo, že nebylo ošetřené, aby se černý čtvereček, který vás naháněl ve vybarvených částech nezaklínil v úzké, jakoby jednopixelové, čáře, kde nefunguje odrážení od stran. V takovém případě totiž program (alespoň ve verzi, kterou jsem měl já) zatuhnul v nekonečné smyčce.
Druhý bug byl, že to prima běhalo na CPU i8088 4,75MHz. Na rychlejších procesorech to ale běhalo rychleji a na hektorychlém megadělu 386 už to bylo nehratelně rychlé.
Jednu dobu jsem měl i Xonix 2, která měla drobné odchylky, ale nepamatuju si je.
Pro Windows 3.1 taky existuje hra Mamba, kde místo poletujících kuliček leze jedovatý had.
Je pozoruhodné, že pro tento jednoduchý koncept je oproti jiným pravzorům tak málo klonů. Jeden klon ale musím vyzdvihnout, protože je to opravdu hodně dobrá pařba a je to „Space Xonix“ a je k dispozici na Steamu, kde stojí nějakou směšně nízkou částku. Pozor na to, je to návyková hra :-)
Tak jsem to zkoušel a je to docela rychlý.
Já si musel v DOSBoxu ECE nastavit počet cyklů minimum. Čili pět set. Pak to šlo.
Parádička. To som hrával na c64. Ale moja prvá bola pravdepodobne space Invaders keď nerátam vlka a zajaca na ruskej elektronike, či ako sa to volalo :-)
Tohle byla jedna z tří her, co jsme měli na prvním PC, PP06.
Druhé dvě byly Alley Cat a Prince of Persia (ten na tom šel o dost zpomaleně).