#hvdosdev

Rally Championship 2000 oslavilo 20. narozeniny

Podpořit high-voltage.cz na STARTOVAČI

25 patronů přispívá částkou 2876 Kč měsíčně

Je to malá dvacka pro čtenáře, ale velká vzpruha pro HV! ;)

Na předlouhé ale krásné závodní tratě anglického venkova jsme mohli poprvé vyjet na podzim roku 1999.

Úvod

Hra je známá i pod názvem Mobil 1 Rally Championship a vytvořili ji vývojáři ze společnosti Magnetic Fields, což byla britská firma založená v roce 1982, která už předtím představila spoustu závodních her. Rally Championship 2000 byla jejich poslední hra, ale jednalo se o skutečně zlatou tečku. Podívat se můžete i na video z vývoje, v němž jsou kromě rozhovorů s tvůrci také efektní záběry ze hry.

Rally Championship 2000 oslavilo 20. narozeniny

S tímto Renaultem Méganem triumfoval Tapio Laukkanen

Dalo by se říct, že se jedná o oficiální herní zpracování britského šampionátu v rally ročníku 1999, které bylo určené pro závodní auta s jednou poháněnou nápravou. Celé britské mistrovství nakonec překvapivě vyhrál finský závodník Tapio Laukkanen s francouzským Renaultem Mégane. Souhrn celé sezóny je dostupný k přečtení na encyklopedii Wikipedia a video reportáž na Youtube.

Obsah hry

Po zhlédnutí intra s raketovým střihem se dostanete do hlavního menu hry, které se ovládá pouze klávesnicí, ale naštěstí se v něm jde pohybovat velice rychle. V nastavení jsou profily hráčů, kde si můžete změnit jméno jezdce, zemi ze které pochází, startovní číslo a také zvolit, jestli chcete u spolujezdce mužský nebo ženský hlas. Případně si můžete upravit ovládání včetně volantu nebo přepnout jednotky z imperiálních na metrické.

Rally Championship 2000 oslavilo 20. narozeniny

Dva Peugeoty na jedné rozdělené obrazovce

Položka informace obsahuje specifikace všech automobilů, u kterých jsou technické údaje, informace o tom kde a jak závodily a jména skutečných závodníků. Také si můžete prohlédnout reálné fotografie ze závodů. Potom jsou zde záznamy o všech tratích ve hře, nejlepších dosažených časech a výsledky šampionátů. A nakonec ještě obvyklé volby grafiky a zvuků.

Hrát může jen jeden nebo i více hráčů přes místní síť. Ve více hráčích lze hrát i na jednom počítači a to až ve 4 lidech, kdy se hráči postupně střídají. Dva hráči mohou hrát i současně na rozdělené obrazovce a dokonce jde nastavit, jestli se má obraz rozdělit horizontálně nebo vertikálně.

Herní režimy nabízejí projetí jedné tratě, jízdu na čas (obojí normálně nebo pozpátku), arkádu (jede se obráceně a soupeři se předjíždějí) a samozřejmě britský šampionát po jehož vítězství se odemkne šampionát A8.

Rally Championship 2000 oslavilo 20. narozeniny

Subaru Impreza je jedním ze zástupců skupiny A8

Vozový park

Ze začátku můžete závodit jen s automobily, které mají poháněnou pouze jednu nápravu. Na výběr jsou značky Citroën, Ford, Honda, Hyundai, Nissan, Peugeot, Proton, Renault, Seat, Škoda, Vauxhall a Volkswagen. Některé značky však zastupuje více modelů, například tuzemská Škoda má dva typy - Felicia a Octavia. Celkově je tedy na výběr 16 závodních automobilů. Při výběru vozu se dá zvolit mezi plně automatickou, poloautomatickou nebo manuální převodovkou.

Po vítězství v šampionátu se zpřístupní dalších 6 speciálů kategorie WRC. V této skupině jsou značky jako Mitsubishi, Peugeot, Proton, Seat a samozřejmě i Subaru. Ve hře jsou ovšem i skrytá vozidla, která se aktivují zapsáním kódu u jména čtvrtého jezdce. Kromě nových typů jako je Toyota Corolla a upravených karosérií původních aut, se zde nacházejí i legrační vozítka - jezdící domek, kámen, kontejner, brambora nebo Volvo přeplněné ovcemi až nad střechu.

Rally Championship 2000 oslavilo 20. narozeniny

Na výběr je celkem 22 závodních automobilů, další se dají odemknout nebo stáhnout

Pěkně zpracovaný seznam všech vozidel včetně těch skrytých se nachází na databázi herních automobilů IGCD. Dokonce jsou tam zapsaná i civilní auta, která jen stojí podél trati.

Jízdní model je zpracovaný velmi realisticky, a i když by se někdy mohlo zdát, že auta na silnici drží moc pevně, tak takový pocit hned vyvrátí třeba najetí na svah, po kterém často následuje otočení na střechu. Stejně tak není problém dostat se do smyku ať už předem zamýšleného nebo i nechtěného. Zatáčky tak můžete projíždět stejným způsobem jako je jezdíval Emil Triner.

Rally Championship 2000 oslavilo 20. narozeniny

Projíždět začátky smykem jde snadno

V servisní zóně lze provádět nastavení převodovky, pneumatik, tlumičů a brzd nebo změnit nastavení citlivosti řízení. Opravují se zde i poškozené součástky auta ze závodu a každý díl má stanovenou dobu opravy. U některých dílů se však časová náročnost mění podle míry poškození.

Je velmi zajímavé, že v servisu můžete zůstat i delší dobu než je předepsaný čas, potom ale následuje časová penalizace na následující trati. To však může být někdy hodně užitečné, protože doba na opravy bývá krátká a jet noční zkoušku s vypadávajícími světly není zrovna optimální. Pokud je také auto příliš poškozené, inspekce ho nepustí dále do závodu. Další zajímavost, která se u závodních her vidí málokdy je, že se mohou zapínat a vypínat světla a během mlhy mají automobily zapnutá i mlhová světla.

Rally Championship 2000 oslavilo 20. narozeniny

Citroën Saxo projíždí welšským lesem

Tratě

Tratě jsou to nejlepší co tato hra obsahuje. Jsou totiž vytvořené přesně podle skutečných rychlostních zkoušek z tehdejších rally závodů, což dokládají i reálné mapové podklady. Celý šampionát se skládá ze 6 závodů z nichž každý obsahuje 6 rychlostních zkoušek, tedy celkově 36 tratí, které jsou velice dlouhé, úzké a náročné. Jezdí se ve dne i v noci, za jasného počasí, za deště, mlhy i během sněžení. První polovina závodů se jede na šotolině a druhá polovina na asfaltu. Podle toho je nutné měnit jak pneumatiky, tak nastavení tlumičů.

Rally Championship 2000 oslavilo 20. narozeniny

Tři tratě jsou pokryté sněhem

Chtěl bych však uvést na pravou míru délku tratí a dobu potřebnou pro jejich projetí. Oproti ostatním rally hrám jsou sice tratě mnohem delší, ale zase to není nic extrémního. Nejdelší trať má 42.82 km, zatímco nejkratší pouze 3,25 km. Průměrná délka je 18 km a tato vzdálenost jde zajet za +- 10 minut anebo i rychleji. V každém případě tedy nehrozí, že byste na jedné zkoušce strávili v průměru půl hodiny a na dohrání si museli brát dovolenou. Jen je škoda, že nikdy nevznikl editor tratí, protože s tím by se daly vytvářet skvělé věci.

V případě vítězství v rally na vás čeká oslava na cílové rampě - kamera se otáčí kolem rampy s autem se kterým jste závodili, postupně se přibližuje a diváci vám nadšeně tleskají. Pokud se vám podaří vyhrát celý šampionát, tak se dočkáte i ohňostroje. Můžete si tak plně vychutnat pocit vítězství za všechnu námahu vynaloženou na trati.

Rally Championship 2000 oslavilo 20. narozeniny

Po vítězství následuje oslava na cílové rampě

Grafika a zvuky

Grafika udělala oproti předchozím dílům velký posun dopředu a ve své době byla právem považovaná za fotorealistickou. Přibylo spousta nových efektů a celkově je grafika velice pěkná a hodně barevná. Projíždět se při západu sluníčka nebo přes zasněženou krajinu je dodnes krásný zážitek.

Modely automobilů jsou výborně vytvořené a už při výběru si je jde prohlédnout ze všech stran. Zcela nově je vytvořený interiér, který je plně trojrozměrný včetně fungujícího otáčkoměru. Dovnitř vozu je vidět i z venkovního pohledu a i přes okno je viditelné, jak řidič řadí rychlostní stupně. Vozy se také během jízdy postupně zašpiní nebo po nárazech mohou odpadávat některé části karoserie.

Rally Championship 2000 oslavilo 20. narozeniny

Krásný západ sluníčka nad anglickou krajinou

Při jízdě si můžete zvolit jeden ze 7 pohledů na trať. Na výběr jsou tři pohledy zezadu auta odstupňované podle výšky záběru, před nárazníkem a na kapotě. Poslední dva jsou zevnitř kokpitu - jeden pohled z očí závodníka a druhů uprostřed vozu mezi závodníkem a spolujezdcem. Informační panely na obrazovce se také dají jednotlivě vypínat přes funkční klávesy a nebo je možné si zapnout zpětné zrcátko.

Co se týká ozvučení, tak u vozidel je poněkud zvláštní a zvuky jsou navíc u některých aut dost podobné. Zvuky v okolí jsou však velice dobré - diváci povzbuzují, ptáčci zpívají, mořské vlny šumí... Soundtrack je pak ve stylu elektronické hudby a dá se zapnout i během jízdy.

Rally Championship 2000 oslavilo 20. narozeniny

Jeden ze dvou pohledů zevnitř vozu

Záznam jízdy

Po startu závodu, se hned začne nahrávat záznam jízdy (re-play) a ten je k dispozici pro přehrávání i v případě, že jízda nedokončí. Tento režim obsahuje spoustu skvělých funkcí a je další ozdobou této vynikající hry. Přehrávat záznam můžete standardní rychlostí, posouvat se dopředu v několika zrychlujících krocích nebo si naopak záznam zpomalit na poloviční či čtvrtinovou rychlost. Posouvat se vpřed i vzad jde i po jednotlivých krocích.

Pohled kamery v záznamu jde měnit a pohledů je celkem 47, což je jen stěží uvěřitelné číslo! Dokonce je možné pohledy kamery průběžně střídat a vytvořit tak velmi působivé video. Po pozastavení si jde pozici auta vyfotit, přepnout zobrazení informačních panelů a k dispozici je i funkce střihu. Celý záznam si pak můžete uložit.

Rally Championship 2000 oslavilo 20. narozeniny

Počet funkcí které obsahuje záznam jízdy je dechberoucí

Závěr

Po nainstalování patche 5.30 hra bez problému funguje na Windows 7 64 bit i bez režimu kompatibility, jen je vhodné pro proces ral.exe nechat zapnuté jen jedno jádro procesoru, jinak by mohly přeskakovat zvuky. Pokud by nešlo nastavit vyšší rozlišení, zkuste zvolit jen 16 bitovou barevnou hloubku. Kdyby by se však ještě nějaké další problémy vyskytly, tak z mých zkušeností bývají příčinou ovladače grafické karty. V tom případě lze použít i dgVoodoo. Spousta technických informací ohledně provozování hry je přehledně popsaných na webu PCGamingWiki.

Dodnes také existují fanouškovské stránky Tom's RC2K, kde naleznete všelijaké informace i hodně souborů přímo určených ke stažení. Jsou tam patche pro hru, konfigurační soubory, spoustu skinů i nové modely a upravené zvuky. Stáhnout si můžete i češtinu s dabingem.

Rally Championship 2000 oslavilo 20. narozeniny

Nejdelší trať Pundershaw měří skoro 43 kilometrů a jede se celá v mlze

Rally Championship 2000 je i po 20 letech skvěle hratelnou rally simulací, která vyčnívá zejména ve výborně vytvořených tratích, jejichž délka je dodnes obdivuhodná. Překvapivě žádná jiná hra do dnešní doby podobně dlouhé tratě nenabídla. Stejně tak i grafický styl dodnes vypadá velmi pěkně. Pokud tedy máte chuť na perfektní závodní hru, tak se postavte na start a vyjeďte překonávat rekordy.

Rally Championship 2000 oslavilo 20. narozeniny

„Šťastný“ kit car ve Skotsku

Poznámka 1: Původní distributor už neexistuje a hra se proto nedá nikde digitálně zakoupit. Naštěstí je možné ji stáhnout na různých místech na internetu, např. na Abandonware Games, My Abandonware, Old PC Gaming nebo na Ukládacím webu.

Poznámka 2: V České republice se kromě původní anglické verze prodávala i česká verze, která ovšem měla změněné skiny aut. Tyto skiny jde stáhnout na výše zmíněném webu Tom's RC2K.

Poznámka 3: Rally Championship 2000 spolu s nástupcem Extreme byly jedny z posledních her, které měly texty uložené v obyčejném textovém souboru (files/locale). Stejně tak jsou dostupné i všechny textury a zvuky. Tyto soubory tak může upravovat nebo překládat opravdu každý hráč.

Rally Championship 2000 oslavilo 20. narozeniny

Jedním ze skrytých aut je Toyota Corolla

Rally Championship 2000 oslavilo 20. narozeniny

Letící Nissan Almera

Rally Championship 2000 oslavilo 20. narozeniny

Štěrk odhazující malajský Proton Persona

Rally Championship 2000 oslavilo 20. narozeniny

Noční tratě osvětlují blesky fotografů

Rally Championship 2000 oslavilo 20. narozeniny

Déšť a mlha jsou pro Británii typické a proto má Ford Puma zapnutá mlhová světla

Rally Championship 2000 oslavilo 20. narozeniny

Překvapivě málo aut má volant vpravo jako Honda Civic

Rally Championship 2000 oslavilo 20. narozeniny

V servisní zóně je možně opravovat i po časovém limitu

Autor: Pov

Žij přítomností, sni o budoucnosti, uč se minulostí.

Komentáře k:
"Rally Championship 2000 oslavilo 20. narozeniny"

  • RetroPhill napsal:

    Pecka! Tuhle gamesku jsem získal na cover CD k (tuším) Gamestaru, když ještě soupeřili na poli herních magazínů Level, Score a Gamestar. Později jsem ji někomu daroval, ale předtím jsem si dosyta užil rajtování hlavně na Mitsu Lancer, jáj. Ještě, že mi zbyla Rally Championship Extreme z Computeru!

  • Walker napsal:

    Parada a hnedle jsem si to zase vyzkousel. DIKY

  • Ronoath napsal:

    Napsal jsi to tak, že mě to hned donutilo nainstalovat. A je to fajn, hra! Mnoho času jsem strávil u předchozího Network Q RAC Rally Championship, International Rally Championship mě tak odradil, že další rally hra byla až Rally Trophy, a tak jsem doteď nevěděl, o co jsem přišel. Díky za recenzi! Jen co poladím zvuky (pod linuxem to funguje nějak podivně), pustím se do rally sezony:-)

    • Sledge (admin) napsal:

      IRC je fakt úlet, jak jsem psal v tom Felicia článku, imho se pokoušeli o klon V-Rally, což je samo o sobě strašná hra, jejíž úspěch prostě nechápu. Přitom i rally arkáda se dá udělat dobře, viz SEGA Rally.

    • pov napsal:

      Perfektní – článek tedy splnil svůj účel. Hodně štěstí na trati.

  • Pluto napsal:

    Jo, Rally Championship 2000, to jsou hezké vzpomínky. Je to vpodstatě reakce Magnetic Fields na první opravdu realističtější rally hru – Colin McRae Rally. Ta vyšla ve stejné době jako jejich předchozí dílo International Rally Championship a svou kvalitou ji převálcovala. Odpověď se prostřednictvím RC2000 skutečně povedla a hra se zase přiblížila více realitě. Kromě velice dobré fyziky (na svou dobu) přišla hlavně s realistickou délkou rychlostních zkoušek (v článku uvedené délky i čas na nich strávený odpovídá realitě, ani tam posádky netráví půl hodiny a průměr kolem 120 km/h je ok). K článku bych dodal jen pár věcí – tehdejší britský šampionát byl po vzoru jednoho ze špatných rozhodnutí FIA určený pouze vozům s jednou nápravou. Proto jsou všechny čtyřkolkové speciály A8 a WRC jen součástí bonusů. Dále na obrázku není Proton Persona, ale Proton Wira, v malajsii vyráběný klon Mitsubishi Lancer Evo III. Přidal bych i poznámku ohledně řízení vpravo – hra se sice odehrává v Anglii, ale ve drtivé většině se jedná o soutěžní speciály postavené pro soutěže a odpovídající homologaci FIA. Takže převedení volantu na pravou stranu není tak jednoduché a v Anglii ani teď neexistuje mnoho speciálů, které by měly volant na pravé straně. No a možná poslední poznámka – po konci Magnetic Fields část z týmu přešla do Warthogu, kde se podíleli na Rally Championship Xtreme a hlavně Richard Burns Rally…

    • pov napsal:

      Přesně tak, tratě odpovídají skutečným rychlostním zkouškám. Co se týče toho Protonu, v Británii se podle Wikipedie prodával jako Persona a ve hře je označený jako Wira/Persona, tak těžko říct. Každopádně díky za doplnění infromací.

    • Falcon napsal:

      Jedna poznámka v Tvém komentáři mne zaujala, ale ani na wikipedii jsem k tomu nic víc nenašel.
      Jaký britský šampionát byl omezen na jednu nápravu, a v jakém roce?

      Mám totiž Ford Puma a průběžně hledám nějaké historické materiály o závodní kariéře jeho variací. Když jsem teď znovu viděl video k Rally Championship 2000, všiml jsem si, že navzdory vytesanějším polygonům, dle zadních lemů Puma nevypadá jako S1600.

      • Pluto napsal:

        V první polovině devadesátých let mezinárodní automobilová federace FIA začala (na nátlak automobilek) uvažovat, kudy nastaví technická pravidla. Pro automobilky už bylo neúnosné stavět speciální auta do sériové výroby, aby se pak mohly homologovat do závodů. V tomto mezidobí tápání se rozhodli, že zakážou čtyřkolky a vše se bude soustředit jen na vozy s jednou poháněnou nápravou. I proto se do vývoje vozů této kategorie vydali i výrobci. Záhy však FIA své plány přehodnotila a přišla s kategorií WRC, ale to předbíhám. V Británii byli papežštější než papež a tak se rozhodli jako jedni z mála na světě přijmout změny okamžitě, takže od roku 1995 mohly bodovat pouze vozy s jednou poháněnou nápravou (tehdy nazývane formule 2) a nebo skupiny N. Je pravdou, že se do šampionátu hodně angažovali místní dealeři, kteří přivezli špičkové vozy i velmi kvalitní jezdce. To vydrželo až do roku 2000, kdy se jelo podle těchto pravidel naposledy. A nutno přiznat, že většina národních šampionátů na tyto předpisy nikde nepřešla. Ročník 2001 byl zrušen kvůli slintavce a kulhavce, o rok později už se závodilo s vozy WRC, jako všude jinde na světě.

        Co se týká Fordu Puma, automobilka Ford se angažovala (nejen) v britském šampionátu s vozem Ford Escort Kit Car a novější evolucí Ford Escort Maxi. Posléze se začalo vyvíjet soutěžní vozidlo na bázi Pumy. Nejdříve se udělal verze pro začátečníky s motorem 1400 ccm, v roce pak byla zhomologovaná 1600 ccm varianta ve verzi Kit Car. Ta si odbyla premiéru na Rallye du Condroz 1998 a to je také vůz, který je ve zmíněné hře. Uvažovalo se i o homologaci dvoulitrové verze, ale protože se v rámci FIA začalo směřovat spíše k šestnáctistovkám, udělali ve Fordu novější verzi podle předpisů S1600. Tento vůz měl premiéru na Rally Catalunya 2001.

        • Falcon napsal:

          Pumu S1400 jsem doteď vůbec neznal. Teď už mi stačilo jen použít pár nových klíčových slov a hned jsem chytřejší. Děkuju!

Přidej komentář (přihlášení / registrace)

(Komentáře s více jak 2 odkazy musí počkat na schválení.)

Podpořit finančním příspěvkem »
Shadow bazar, retro herní džungle