Máme tu už všelijaké články. O klasikách jako je Monkey Island, série od Poluxe třeba o Castelvanii, FPSka, RTSka a podobné. OpenTTD tu je, tak to nebudu psát článek o RRT. No ale raději mrknu do vyhledávače. Stačí tycoon? Toho tu bude mít Sledge mraky. Tak railroad. A hele!
Pár článků vyjede, ale RRT nikde. Počkej počkej frajere. Jako ani jedna zmínka o praotci všech tycoonů? Jedna zmínka v instalaci Win98 na "moderním" PC, jedna cena do výhry, navíc to je nová verze RRT 2, jedna zmínka o slevě na tutéž hru, ještě zmínka na frakci Railroad v článku o Falloutu 4 a... A to je všechno? No asi jo. No, tak to je pěkná hanba, když tu máme už i Street rod, což je skvělá hra, ale taková docela niché. No tak to napravme.
Podle úvodního obrázku drtivé většině z vás bude jasné, že to bude slušná simulace. Teda na svou dobu. Jo, je to fakt Sid Meier. Ten Sid Meier. Když se zeptáte fandy do her na jméno tvůrce budovatelských strategií a trošku se dotyčný vyzná, bude jmenovat Chrise Sawyera, možná Willa Wrighta, téměř jistě pak Sida Meiera. Autor jedné z nejznámějších strategií, ne-li vůbec té nejznámější, Civilizace. Spoluzakladatel Microprose a průkopník na poli strategií. Transport Tycoona znáte bez výjimky všichni a půlka z vás ho ve verzi OpenTTD hraje dodnes :-) První trochu pořádnou a propracovanou hrou na poli vláčkových strategií je právě Railroad Tycoon.
Asi je tady zbytečné se rozepisovat, o co jde. Spíš se zkusím zmínit o odlišnostech RRT oproti jeho následovníkům. Hned start hry je celkem vtipně udělaný. Když zvolíte Start New RR a vybíráte obtížnost, zvedne hlavu a dívá se na vás ten, koho máte zrovna zvoleného. Cucák (investor) je ten vlevo na obrázku nad odstavcem a magnát (tycoon) ten vpravo. Volíte si, jestli se dá vozit jakékoliv zboží do kteréhokoliv města nebo jenom podle průmyslu a jeho velikosti, jestli vlaky můžou přes sebe nebo se musí stavět návěstidla, dvojkolejné trati a podobně. A pak taky, jak se bude chovat konkurence. Jestli vám půjdou po krku, nebo vás nechají na pokoji. Volíte mapu buď Anglii, Evropu nebo vých./záp. Ameriku. No a už to frčí. Klasika. Stavíte koleje, nádraží, vlečky pro průmysl a vyděláváte. Přes brokera skupujete akcie konkurence a tu následně likvidujete. Prostě taková ta běžná každodenní agenda.
Hra má plno všelijakých vychytávek, které jsem už později neviděl. Třeba dvojkolejka nejde udělat na dřevěném mostě. Pěkná animace, když stavíte zrovna tento most. Stejně tak super nápad animovat vlak, který padá ze strženého mostu, nebo když se dva vlaky srazí. Nebo animace vás na ruční drezíně, jak odjíždíte z nádraží, když vás správní rada vyhodí po neuspokojivých finančních výsledcích. Či souboj o monopol ve městě, když tam přivedl krom vás koleje ještě někdo jiný.
Zajímavě je vyřešeno vyměření trati ve 2D. Na detailní mapě prostě zmáčknete F10 a na všech políčkách se objeví číslice. A to je nadmořská výška daného políčka. Celkem vtipné řešení.
Prostě klasika, kterou jsme všichni pod různými názvy hráli a pořád hrajeme. Stavět, vydělávat, skupovat fabriky a konkurenci a zase stavět. Dopad RRT je podle mě větší než třeba Civilizace. Co vzniklo následovníků: RRT DeLuxe, RRT2, RRT3, Maschinky, Railway Empire, Rails of America, Railroad Pioneers, Sid Meier Railroads, když jmenuju jenom těch pár známějších a jenom mašinkových.
Pak samozřejmě Transport Tycoon, Transport Fever a podobně. RRT určitě nebyl první, ale byl první celkem komplexní a velice dobře propracovaný a hratelný. Brzy po něm vyšla i DeLuxe verze. Měla vyšší rozlišení, digitalizovaných pár zvuků a pro hardcore hráče mapy Afriky a jižní Ameriky. Schválně si zkuste na těchto mapách zahrát na tycoona. Budete rádi, když doklepete do konce těch sto let. V roce 98 pak přišlo skvělé pokračování RRT 2, ale to už dělal PopTop a bez Sida Meiera. Mimochodem skvělá hra. Pro mě dodnes na tomto poli nepřekonaná.
Kdo z vás hrál na snad čemkoli šestnáctibitovém v první půlce devadesátek, tak musel na RRT narazit. Bylo to na každém počítači. Amiga, ST, Mac i PC. Byla i konverze na SNES, ale ta nakonec nevyšla. Důvody nejsou známé. Snad pod vlivem TT to stáhli a nevydali. Kdo ví.
Technické zpracování, aspoň na PC, je klasické na svou dobu. Top je VGA a Roland MT-32. Jede to i na CGA. Paměti to myslím moc nežere. Rozjede to i 286 s 1MB RAM. Verze Amigy a ST neznám. Ale na mobygames to vypadá pěkně.
I v dnešní době neváhejte a určitě vyzkoušejte. Pořád se to hraje hezky. Grafika je kolmo svrchu - je to přehledné a v rozlišení 320x200 asi i nutné, izometrické by bylo myslím celkem nepřehledné. Tak naložte lidi s poštou, a pošlete je do sousední stanice, protože v RRT jsou lidé svobodomyslní a je jim jedno kam jedou. Hlavně když je tam vaše stanice a oni za to zaplatí. Vám zaplatí.
Jsem rád, že přichází řada i na takovéhle klasiky :) Soulasím s tím, že to bylo asi fakt na každé 286ce, nebyl problém to sehnat. Mně navíc už tenkrát zajímalo vše kolem akcií a obligací (a v tom mě uspokojil později Capitalism).
ad RRT2 – ač hru mám, bohužel jsem se jí dostatečně nevěnoval, nicméně co jsem tak četl, tak nebyl tam problém s křížením tratí, že pak vznikaly nějaké větší konflikry?
RRT2 nemělo pořádně implementovany návěstidla a spol. Ono je nemělo vůbec. Když se vlaky dostaly přes sebe tak jeden zastavil. Jinak je to po všech stránkách lepší hra. Ještě v ní teda nejsou stavět tunely. Ale hraješ vždycky za osobu, která je na postu ředitele společnosti. Má to editor. Dalo se klidně udělat, že cílem mise je mít nějakej objem osobního jmění. A hra pak neřešila, jestli seš nězaměstanej a spekuluješ s akciema nebo skupuješ vlastní společnosti a tu se snažíš rozvíjet. Podmínek tam šlo dělat kvanta, nastavovat práva na stavbu a užívání trati v ostatních zemích a tyto byly rozděleny. Takžes mohl někde jezdit ale nemohls tam stavět a podobně. Bylo toho tam daleko víc.
To měla být odpověď Richmondovi.
Nemožnost spravovat větší kolejiště jako skutečné kolejiště pro mě byl důvod RRT2 opustit a vrátit se pokorně k TTD:-)
Tohle je jednak nostalgie a jednak prostě asi nejpoutavější vláčková hra vůbec. Transport Tycoon byl sice perfektní po všech stránkách a ta grafika to prostě válcovala, nicméně snad nic po prvním Railroad Tycoon nemělo ten parádní motivační prvek a jediný ukazatel, že jste nad soupoeřem vyhráli, jako soutěžení o nádraží ve městě, kdy se dalo šlohnout soupeři nádraží tím, že jste se na něj napojili a dovezli v určeném čase do něj více zboží, pošty a pasažerů.
To bylo fakt super. To jsem nikde jinde už neviděl. Ale je možny, že to někde bylo.