#hvdosdev

Poslední, ale naštěstí ne poslední Doom – Final Doom!

Podpořit high-voltage.cz na STARTOVAČI

25 patronů přispívá částkou 2876 Kč měsíčně

Je to malá dvacka pro čtenáře, ale velká vzpruha pro HV! ;)

Final Doom je další pokračování série Doom, ačkoliv by se to mohlo považovat jen za takový veliký datadisk pro Doom II. To hlavní a zásadní, co přinesl, je 64 nových map a věci s tím spojené (hudba, textury atd.), avšak žádná nová monstra, ani zbraně, prostě je vše při starém.

Ve skutečnosti přinesl ještě jednu věc, která je však v dnešních dobách, co máme moderní porty jako GZDoom a QZDoom, trochu pasé. Final Doom obsahoval takový launcher, kde se dalo nastavit spoustu věcí: vyšší rozlišení, různé nastavení zvuku, ovládání, hudby... Mimo jiné bylo možné třeba nastavit oživování monster, větší rychlost monster a hromadu dalších prkotin. V podstatě to byl takový předchůdce moderních portů, jak je známe dnes.

Co ale zbylo, jsou hlavně nové mapy, které jsou rozdělené do dvou různých souborů (tzv. megawadů, čili mapsetů). Jeden z nich se jmenuje TNT: Evilution a druhý The Plutonia Experiment.

Pojďme si je ale rozebrat zvlášť!


TNT: Evilution

Obsahuje 32 nových map pro Doom II (překvapivě).

Popravdě - TNT je dle mého názoru hodně slabý mapset. Jedná se o mapy od různých autorů, přestože samy o sobě jsou takové stejnorodé. Sám bych si byl býval myslel, že to vytvořila jedna jediná osoba.

Mapy trpí mnoha neduhy. Především jsou hrozně velké, což by samo o sobě nevadilo, kdyby nás tvůrci nenutili procházet obřími prázdnými prostory. To je prostě nudné a strašně nezáživné! Taková mapa 20 to dotáhla k dokonalosti. Je to jen jedna z obřích zdlouhavých map, kde je nutné procházet hrozně dlouhé cesty bez čehokoliv dalšího.

Poslední, ale naštěstí ne poslední Doom – Final Doom!

Mapa 20 z TNT obsahuje dlouhé procházky po gigantických útesech... nuda k smrti.

Dalším problémem je nadužívání hitscannerů (tj. nepřátelé, co střílí olovem, jako je třeba chlápek s rotačákem - aka Heavy Weapon Dude), což je zvláštní, protože to se většinou vyčítá právě Plutonii (a je tím dokonce proslulá), ale TNT to podle mého názoru dělá v mnohem větší míře. Je důležité podotknout, že tu vzácně potkáváme high-tier nepřátele, a přibližně 70 % celého TNT tvoří jenom vojáčci s bouchačkama.

A posledním problémem je dost nesmyslný enemy-placement (umístění monster v mapě), aneb nepřátelé jsou prostě někam narváni bez jakéhokoliv účelu...

Poslední, ale naštěstí ne poslední Doom – Final Doom!

Pyramida - co se v ní asi ukrývá?

Neříkám, že “té-en-tečkovské” mapy jsou to nejhorší na světě (nejhorší je spíše megawad Destroy Hell, který jsem vytvořil já ve čtrnácti letech:)), ale vyskytuje se tu dost otravný a nezáživný design. Spoustu věcí nezestárlo dobře a z dnešního pohledu jsou celkem o ničem. Původní levely v prvním a druhém Doomu jsou sice dnes také staré, ale rozhodně jsou přehlednější a nápaditější. Mnohé z nich jsou ikonické a legendární a jsou respektované ze strany hráčů, a to i navzdory jejich stáří. To se moc o TNT říct nedá.


The Plutonia Experiment

Dalších 32 map dělali jen dva lidé. Obecně je Plutonia považována za velice obtížný mapset a tahle pověst mu už zřejmě zůstane, ačkoliv v dnešní době nepochybně existují daleko obtížnější Doom projekty.

Jak jsem říkal, že TNT má nesmyslný enemy-placement, tak Plutonia je na enemy-placementu založena a je to její hlavní herní prvek. Tvůrci umí postavit každé monstrum tak, aby mu jeho výchozí poloha přinášela taktickou výhodu. Monstrum třeba stojí někde, kde do mě může perfektně pálit a má skvělý výhled, zatímco mně se do něj trefuje dost špatně a skoro ho nevidím. To se však líp ukazuje, než popisuje.

Poslední, ale naštěstí ne poslední Doom – Final Doom!

Bloudění ve stokách

Každopádně vysokou obtížnost dělají i nejrůznější překvápka, která jsou občas celkem krutá. Myslím, že to byla právě Plutonia, která přinesla jako standard, že sebrání klíče způsobí, že se do místa teleportuje sto padesát rozzuřených monster. Taktéž se stalo normou, že bossové jako Cyberdemon či Spider Mastermind se začali v mapách využívat jako běžná monstra, která někde potkáte stejně jako ta ostatní.

Mapy v Plutonii jsou spíše kratší a akčnější, což je přesně to, co ho dělá daleko příjemnějším mapsetem než TNT.


Abych oba mapsety nějak shrnul, tak nepochybně se jedná o něco, co každý Doom fanoušek musí mít dohráno (ačkoliv si umím představit, proč někdo vzdá TNT v půlce), protože se jedná o oficiální přídavek. Kdyby to však nebyl oficiální addon, ale třeba jen fanouškovské mapsety, doporučil bych (aspoň u TNT) nějaký jiný.

U Final Doom je každopádně důležitá ještě jedna věc - obsahuje spoustu designových prvků a různých "oserů" enginu hry, které tu mají premiéru. Ty se od té doby užívají ve fanouškovských mapách poměrně často. Namátkou třeba neviditelné stěny, voda, do které se dá ponořit, a pár dalších věcí...

Autor: Pollux

Rád hraju starší hry a pak o nich sepisuji své dojmy do textů a následně s nimi spamuju internet.

Komentáře k:
"Poslední, ale naštěstí ne poslední Doom – Final Doom!"

  • Neny napsal:

    Nevím proč, ale nějak mě Final Doom nenadchnul oproti DOOM 2 :-)

  • Krtek napsal:

    Když musíš, tak musíš. Pamatuju že to mám někde na některym jabku rozehraný. Tak se na to vrhnem.

  • Doomtrooper napsal:

    Ja si pamatuju dobre kdyz jsem v praci nainstaloval Evilution a TPE poprve. To jsme jest byli nadseni z kazdeho noveho kousku ale uz tenkrat si pamatuju ze jsem si rikal ze je to nejake nedopecene.. Ale dohral jsem je obe. Dokonce si vybavuju ze jsem u toho vzpominal na klasickeho Dooma a rikal si proc to neudalali taky tak…
    Tenkrat uz jsme jeli quake a starcraft multiplayer a marne jsme s kolegou hledali dobrou mapu na deathmatch… v tehhle datacich nic moc…

Přidej komentář (přihlášení / registrace)

(Komentáře s více jak 2 odkazy musí počkat na schválení.)

Podpořit finančním příspěvkem »
Shadow bazar, retro herní džungle