Jsou to takové záhady. Ač mám sérii Need for Speed v oblibě, bavíme se samozřejmě o klasickém období, které končilo přibližně s Undegroundy, tak díl, který mnozí považují za nejlepší a nepřekonatelný - High Stakes / Road Challenge - jsem vlastně moc nehrál. Seděl jsem u jedničky a dvojky (kterou dnes vyloženě nemusím), mládí jsem strávil u NFS Porsche a další pomyslné kanystry benzínu jsem propálil u Underground 1&2, a nakonec jsem se dostal i k té trojce, ale čtyřka mi prostě unikala.
Ale dost bolo chlapeckých chyb a mladické nerozvážnosti! Nainstaloval jsem hru na P3 všeuměla, bytelně jí opatchoval, protože se jinak mrcha odmítala spustit, a začal kroužit, závodit, předjíždět, bourat, zase kroužit, prohrávat, vztekat se, vyhrávat, pak zase chvilku bourat... no a tak pořád dokola. A je to moc dobré!
NFS4 zprvu působí trochu jako datadisk ke trojce. Stejné menu, velmi podobná grafika, stejný feel, dokonce i tratě z trojky jsou k dispozici a Hot Pursuit mód je na svém místě. Ale jak se do hry dostáváte, probublávají skrz rozpálený asfalt zásadní novinky. V první řadě je to mód kariéry, ve kterém si nakupujete a vylepšujete vozy, a v řadě druhé model poškození, který je sice spíše kosmetický než hru ovlivňující, ale ťukance na plechu jsou konečně pořádně vidět.
Jízdní model je stále stejně brutálně arkádový, což je imho trochu škoda, lehký příklon k realismu bych ocenil. Navíc by dával smysl, vzhledem k dílu následujícímu, tedy Need for Speed Porsche. Nicméně lehkých náznaků směrem k pětce je tu i tak dost - občas zmerčíte či zaslechnete známý asset, otře se vám o mozek deja vu při poslechu soundtracku, a vsadil bych se o hlavici řadící páky ze slonoviny a tuzerskou koncovku výfuku, že tratě ve čtvrtém a pátém dílu dělal ten samý tým.
A i když bych fyzikální model více zakotvený v realitě vyloženě uvítal, tak musím uznat, že to, co hra dělá, dělá znamenitě. Je to zběsile svižné, ale ne nehratelné, auta se chovají divoce, ale dle jasných pravidel, a nové tratě jsou navržené famózně. Nemusel bych po nich sice kroužit několik (někdy dokonce 12) kol, mám raději závody z bodu A do bodu B, ale je rozhodně na co koukat a je zábava trať memorovat a využívat každičký prostor ke zlepšení. A je to taky dost o nervy, soupeře totiž máte neustále za zadkem, až hru podezřívám z nějakého toho "catch up" podvádění, protože i když jedu jako bůh, od předposledního kola vždy tvrdě zápasím o pozice, asi aby bylo dosaženo dramatického finále :)
Grafika High Stakes paradoxně vypadá trochu chudší než u předchozího dílu, patrně ubylo světelných efektů ve prospěch většího množství polygonů. Např. přístrojové desky aut už nejsou jen nevábnými bitmapami fláklými přes výhled, ale jde o plně trojrozměrné modely. Tratě převzaté z trojky tak vypadají místy jaksi hůře, ale na scenérie tratí nových je radost pohledět. Audio je dobová klasika, auta sice znějí trochu jako vysavače po vyluxování včelího úlu, ale aspoň jde o vysavače / včely jasně rozlišitelné a různých výrobců / druhů. Soundtrack je výtečný a ambientní zvuky taktéž.
Obsahu je dost, tratí je celkem 19, plus jejich modifikace, tzn. zrcadlení, noční jízda, opačný směr, popř. déšť. Aut je několik desítek a takových těch supersportovních klasik jako Lamborghini Diablo, Ferrari F50 či Porsche 991 Turbo se samozřejmě dočkáte. Podle mě je ale mnohem zábavnější závodit se slabšími vozy, tam engine a celkové naladění hry funguje lépe a dovolí i techničtější jízdu, a ne jen zoufalé krocení splašené bestie.
Inu, tož dobře to krouží! S fanouškovskými patchi by neměl být problém rozjet Need for Speed High Stakes / Road Challenge i na moderních Windows, a to ve vysokých širokoúhlých rozlišení. Já si ovšem vystačím s 800x600 na 15" CRT monitoru, the way it was meant to be played ;) Pokud jste nehráli / hráli málo, tak čtyřku rozhodně nainstalujte, na geniální Porsche to sice nemá, ale co se předchozích dílů týče, tak je čtyřka rozhodně best off (i když pro jedničku budu mít slabost vždy :)
Jednička a Porsche, pak dlouho nic a pak ten zbytek.
Jednoznačně nejlepší NFS pokud počítám díly I-VI. V létě jsem to hrál po XX letech na chatě. Stále to má své kouzlo, hratelnost je i všech těch létech výborná, grafika už tak neoslní jako v roce 99 kdy na STB Velocity 100 mlha vypadala naprosto úžasně (rozuměj: realisticky) než na ATI Xpert@Work.
Trochu mi vadí to plavání aut po silnici a fakt, že málokdy musím brzdit. :)
Souhlas, v roce 1999 byla grafika dechberoucí, vzpomínám si, jak mně v BMW M5 fascinoval pohled dozadu – ten pocit hloubky a reality, kdy se člověk díval na zadní sedadla!
Nebo světelné efekty majáků policie, které ozařovaly i okolí, model poškození, který v noční jízdě vyřazoval světla…
A já mám jiný názor. Mi se více líbila trojka. Připadá mi graficky jaksi uvěřitelnější, těžko říci proč. Ty auta ve čtverce mi pořád připadají jako papírové modely postrkávané v papírové krajině (dobře to jde vidět na screenshotu s Jaguarem XK) a celý ten „feel“ jsem nikdy nedocenil. Stejně tak mě rozčiloval soundtrack, a vůbec všechny změny proti trojce.
Čtverku jsem hrál jen kvůli 3D interiérům a modům. Dodnes pamatuji na trať Norvergen, jak jsem se na ní projížděl s Citroenem C5, který měl famózně udělaný interiér.
Možná je to i tím, že trojka byla první hra, kterou jsem spustil po instalaci mocné Voodoo3 do našeho domácího počítače, kde nahradila S3Virge:-)
Za me 2SE na 3dfx, pak 3ka honidba s policii a pak 5tka srdcovka…. pak uz bohuzel konec
Upřímně NFS III jsem naposledy hrál někde okolo roku 98-99. Pamatuji si, že graficky to ve své době byla bomba. Mraky hodin s kamarády na split screenu a soutěžili jsme o to kdo rychleji zajede trať.
Pravda na ATI Rage II C 4MB AGP jsem si moc neužil ty speciální efekty, atina neuměla správně zobrazit víření vody za koly v dešti (byla to více méně neprůhledná masa). Na druhou stranu na 3Dfx Voodoo 1 zase chyběl kokpit, takže šla rychle z domu.
NFS III se mi na AMD K6 233MMX (koupený v 98 s legendární a cenově dostupnou S3 Virge DX/GX 4MB) v kombinaci s ATI Rage IIC dost sekal i v 800*600 co si tak matně pamatuji. NFS byly kdysi pořádně náročné na HW.
Otázka po všech těch létech zní, je opravdu grafika NFS III lepší než NFS IV. Jestli to není podobný rozdíl jako mezi Battlefield 3 a Battlefield 4.
BF3 působí na první pohled fotorealisticky, zatímco jeho nástupce je spíše kreslenější a přesto vypadá ve finále lépe. Budu si muset oživit vzpomínky a k NFS IV nainstalovat i NFS III.
Nicméně ten pocit když jsem přišel v roce 00 k přítelkyni které rodiče koupili tehdy Celeron 433 s STB Velocity 100 8MB byl neskutečný. NFS IV na 3Dfx všechny efekty, a především ta mlha vypadala na svou dobu neuvěřitelně! Nelze zapomenout, tratě a auta z NFS III + nové věci + mody.
My jsme taky s kamaradem na split screen nahrali stovky hodin u NFS III. K tomu to bylo v te dobe bajecne. Ty odlesky na kapotach stroju a svetelne efekty byly v te dobe absolutne na spici. Nicmene co se hratelnosti tyce, modifikace aut i pribeh tak za me naprosto nejzabavnejsi a v tomto zanru k dokonalosti dotazene (nemluvim o realistice ale o zabave :) je bezpochyby mnohem pozdejsi NFS Most Wanted.
Jo, jedna z mych prvnich her na PC, ta cena 499,- a to uz bylo nejake vydani EA Classic. Dodnes moje oblibena hra a rad si zase zahraju, nastesti je na to path od Vovok, ktery jde na Win10. Cekam, ze vyjde nejaky Remake nebo se to objevi na Steamu.
Já v dětství hrál NFS 3 a byl jsem z toho naprosto nadšen. Tehdy to byly skutečné grafické orgie a hratelnost byla taky super. Pak jsem objevil cheaty na odemčení tratí,aut a „blbůstek“ jako závodění s autobusem apod. a strávil u toho další kupu času.
Už pár let ale chci vyzkoušet Porche, ale bohužel nejsem schopen najít funkční verzi. Vyzkoušel jsem už alespoň 10 různých iso z různých zdrojů, a instaloval to na 4 různé stroje, ale vždy funguje jen volná jízda, ale jakmile chci pustit kariéru, tak před vstupem do „závodu“ okamžitě a spolehlivě BSOD. Má někdo nějakou zkušenost, jak tohle pořešit ?
Napis mi na FB, poradim.
díky, ale socky nemám :)