Mám tyhle futuristické / akční závodní hry z konce devadesátých let rád. Smrtící tempo, přímočará hratelnost, žádné velké koumání a grafika, která vesměs zestárla velmi důstojně, v rozporu se zažitou pravdou, že na rané akcelerované 3D tituly se dneska nedá moc koukat.
Zatímco hrubé textury a jednoduché modely v 3D adventurách, FPS akcích či strategiích vzbuzují ve slabších jedincích nekontrolovatelné lačnění po dokonalosti 2D pixelu, ve svižných závodních hrách nic z toho nevadí, protože je to umně zakryto jak mnohými světelnými efekty, tak zběsilou rychlostí. Řítíte-li se kvapem 400 km/h kaňonem o šířce dospělé koroptve polní, nemáte čas řešit, že sebraný powerup byl jen primitivní krychlí se zubatou texturou otazníku.
Takže grafika je to poslední, co by vám na hrách jako Star Wars Racer, POD, Wipeout, Rollcage, Re-volt či právě Dethkarz (1998, Beam Software) mohlo vadit. Zvlášť podporuje-li daná hra vysoká rozlišení, ať už nativně, či přes nějaký wrapper. Jen pohleďte na pestrobarevné screenshoty kolem, a pak si je představte v pohybu. No není to paráda?
A po stránce hratelnosti není arkáda Dethkarz také nic dlužna. Na rozdíl od Rollcage, kde vlastně celý závod jen křečovitě oddalujete kolizi, která nevyhnutelně přijde, jsou Dethkarz techničtější - auta jsou pomalejší a stabilnější, okruhy méně záludné a powerupy méně smrtící. Vaše vozidlo se dokonce během závodu poškozuje a je nutné jej ve strategicky zvolených okamžicích opravit v "pit lane". A musíte i brzdit! :)
Obtížnost je tak akorát - zkušenost z jiných arkádových závodů vás bude zprvu zrazovat, na soustavné brzdění není člověk v rámci žánru tak úplně zvyklý, ale jak si chování vozů osvojíte, budete krájet zatáčky s lehkostí a plynulostí, s jakou se táhne dobře uleželý pivní sýr. A ovládnutí vozu vám rozváže ruce k použití power-upů, protože právě ty jsou nástrojem, který jazýček vah vychýlí vaším směrem. A máte-li smůlu na power-upy, vždy je tu základní zbraň, takové slabé žihadlo, ale na správném místě ve správnou chvíli dokáže bodnout nepříjemně.
Po stránce obsahu jsou DethKarz tak akorát do polosyta - čtvero graficky odlišných prostředí, dvanáctka vozů různých parametrů, a počítám-li správně, tak i dvanáctka tratí. Za zmínku stojí i počet soupeřů, kteří se vám budou před čumák motat na trati, je jich celkem devatenáct. A že dokáží solidně potrápit! Naštěstí ne tak stupidně, jako třeba v Mario Karts, kdy je mnohdy mezi prvním a posledním místem jedna jediná dobře mířená sviňárna. V DethKarz soupeři jen tak ozobávají, vždy máte čas zajet se opravit, tedy v případě, že jste neměli velké oči, a neriskujete další okruh s nalomeným vozem.
Je to prostě dobré! DethKarz jsou skvěle vyvážená porce arkádového závodění v líbivé grafice. Hra je dostupná na GOG za férovou cenu, máte-li podobné hry rádi, s nákupem neuděláte chybu :)
Jako malý jsem demoverzi této hry hrál neustále dokola.
Když se mi pod ruce konečně dostala plná verze hry, udělal jsem i vcelku nekvalitní video. :)
(videa nemám zpeněžněné)
https://www.youtube.com/watch?v=z7DG3w8M1hY