Rozverný název slibuje mnohé, realita je ale podstatně decentnější. Naštěstí. Vyhlížíte-li adventuru plnou dvojsmyslných narážek a lascivního humoru, vyhlížejte jinde. Po několika úvodních odvážnějších scénách sklouzne Rex Nebular do krotkého sci-fi dobrodružství s lehkými doteky překvapivě vkusného humoru. Můžu říct, že to jsem tedy nečekal :)
Hlavní hrdina, vesmírný pobuda a zlodějíček Rex Nebular, je najat, aby našel vzácnou vázu. Jen několik chvilek poté, co Rex objeví maskovanou planetu, na které by se váza měla nacházet, se demaskuje po zuby ozbrojená loď, a sestřelí jeho vratkou kocábku s honosným názvem the Slippery Pig z oblohy. S notnou dávkou štěstí se Rexovi podaří nouzově přistát. Planeta je, jak se později ukáže, obývána výhradně ženami, které pomocí biochemických zbraní zlikvidovaly veškeré mužské obyvatelstvo. V případě zajmutí Rexovi hrozí buďto likvidace, nebo přeměna v ženu.
Rexův úkol je jasný: najít vázu, zdrhnout z planety, a to pokud možno se všemi důležitými kousky, pokud možno na svých místech.
Rex Nebular and the Cosmic Gender Bender je naprosto klasická point'n'click adventura. Tematickou inspiraci sierráckou sérií Space Quest nezapře, z adventur lucasovských si Rex vypůjčil rozhraní. Specialitou rozhraní jsou unikátní akce pro konkrétní předměty. Tzn. máte základních 10 akcí (look, take, open ...) a např. předmět "tape player" má k dispozici na míru šité activate, eject, dissassemble. Velká část hádanek pak stojí na správné kombinaci příkazů.
Na hádankách pak stojí celá hra, konverzací s ostatními postavami je poskrovnu. Hádanky jsou chvályhodně příčetné a točí se především kolem logického kombinování a používání předmětů. Ale nenechte se ukolébat zdánlivým bezpečím, hra obsahuje i několik vypečenějších puzzlů, ve kterých např. dojde na vaši prostorovou představivost. Občas vám zatopí i hledání předmětů jako takové. Ne snad, že by Rex sklouzl do vyloženého pixel-huntingu, ale místy k němu má nebezpečně blízko.
Potěší rozsáhlé popisky všeho, od předmětů v inventáři, po aktivní hotspoty rozeseté po obrazovce. Právě v popiscích se schovává největší porce žertů a slovních hříček, doporučuji vychutnávat a nepřeskakovat. Dobrým fórkem je pozadí ovládacího panelu, které se mění dle lokace.
Příběh je sice načrtnut docela zajímavě, nicméně velmi brzy ustoupí do pozadí a v půlce hry máte problém vzpomenout si, co tu vlastně děláte. Hádanky jsou jediné, co zůstane. Trochu nezvládnutý je i tón hry, která se od začátku prezentuje jako odlehčeně humorná, načež kolem vás začnou umírat ženy krvavými způsoby a navíc vaší vinou. Přišlo mi to poněkud zneklidňující. Tohle není Sexmise, tohle jsou Gender Wars.
Smrt se ovšem týká i vás, podobně jako u sierráckých adventur je dokonce všudypřítomná. Hra vás naštěstí automaticky vrátí zpět před okamžik, ve kterém došlo k předčasného skonu. Zoufalé lovení save pozic se tedy nekoná. Trochu zoufalé je naopak natahování herní doby v druhé půli hry, v Machopolis, kde mezi lokacemi přejíždíte autem. Z vlastního pohledu viděná animace je sice pěkná, ale zbytečná a zdržující.
Hra má možnost nastavení obtížnosti ze tří úrovní, který mají vliv na počet a obtížnost hádanek. Stejně tak si můžete nastavit rozhraní na jednodušší, kdy se aktivní hotspoty hlásí po najetí myší. Ovlivnit lze množství nahoty volbami "naughty" a "nice". Ale "naughty" znamená asi 20 pixelů ňader, fakt nevím, koho by to mohlo pohoršit :)
Grafika je těžký průměr, který se vymyká jen povedenými a detailními animacemi. Zvolený pastelový styl je nudně nevýrazný, na tohle podle mě nemá VGA dostatek výrazových prostředků. Vypadá to trochu jako nechvalně proslulá Mise Quadam :)
Co je naprosto úděsné je audio stránka projektu, zcela konkrétně hudba. Ta je šitá na míru Rolandu MT-32 a na Sound Blaster je zjevně cezena skrz nějakou univerzální pekelnou knihovnu. Což je nejblbější způsob, jak z OPL2/OPL3 vyloudit zvuky, viz článek k tématu. Výsledná kakofonie potěší smysly asi tak stejně, jako waterboarding. Nemáte-li MT-32, doporučuju hrát potichu, o nic nepřijdete. Nečekaně kvalitní je dabing, který se bohužel týká jen intra, ani na outro už se nedostalo.
Adventuru Rex Nebular and the Cosmic Gender Bender vytvořila společnost MPS Labs spadající pod MicroProse. Na stejném enginu pojmenovaném M.A.D.S. a pod taktovkou MPS Labs vyšly ještě hry Return of the Phantom a Dragonsphere. Můj zájem o ně tímto značně opadl. Rex Nebular není špatná hra, ale jde o destilát nic-moc-nosti.
A to při počtu nadprůměrných adventur, které jsem ještě nestihl odehrát, není pro uvedené hry dobrá zpráva. Bez propracovanějšího příběhu a interakcí s postavami je Rex prostě jen hromádka docela slušných puzzlů v přiměřené grafice, přidaná hodnota chybí. Lehce nad průměr Rexe Nebulara táhne jen humor a fakt, že i přes zvolené téma se vývojáři nenechali zlákat prvoplánovými oplzlostmi :)
Řekněme 6/10, tohle hrát nemusíte.
Tak jsem si rad tuhle recenzi precetl, pobavila me a uprimne musim souhlasit s vyslednym verdiktem. Az jestli nekdy ztratim nohy pri zavodech vodikem pohanenych motocyklu a budu doma sedet v kresle tak si na to vzpomenu a treba si to taky dam :) Do te doby jsou dulezitejsi projekty a cas jimi traveny. Diky Sledge zes to dal a priblizil.
Nainstaloval před měsícem, spustil i se snažil chvíli hrát, ale ta hudba mě uzemnila. To jsem fakt nedal.
Nuž, ja som to hovoril. Treba si to zahrať s MT-32 emuláciou v DOSBox-ECE a ešte si tú hudbu budeš pochvaľovať :)
k rexovi jsem se dostal už tehdá když vyšel, hráli jsme ho u kámoše na 286 bez SB, jen PC speaker ;) byla to vlastně úplně první adventura na PC co jsem hrál(před tím pouze na C64 maniac mansion a zak mc kraken) proto ji mám tak nějak v srdci, líbí se mi a nedám na ni dopustit, takže za mě: hru samozřejmě musíte hrát a hodnocení 8/10 ;)
další hry na stejném enginu return of the phantom a dragonsphere mám též na seznamu, jen mít ten čas…
Njn, to jsou ty nostalgický brejle. Já taky odjakživa adoruju Kyrandii, ovšem přiznejme si, ta hra má snad každý existující adventurní prohřešek :)