Určitě každý z vás zná takový ten pocit, když jste jako malé děcko milovali nějaký film nebo videohru. A určitě také znáte ten pocit, když se ke svému milovanému dílu vrátíte po dvaceti letech jako dospělák a zhrozíte se: „Bože, jak se mi mohla líbit taková sračka?“
Jo, tak přesně to se mi stalo se střílečkou Alien Cabal.
Alien Cabal je Doom-klon z roku 1997, kde je úkolem projít deset map, sbírat u toho přístupové karty à la Duke Nukem 3D, střílet do všeho, co se hne, hledat spínače a tak podobně.
Alien Cabal je každopádně strašně ošklivý. Už po spuštění si říkám jen: „Oh shit.“ Grafika je hrozně creepy a renderování prostředí působí dost podivně… Trochu to připomíná první pokusy o 3D engine, jaký se kupříkladu vyskytl v Catacombs 3D, kdy jsme při každém pohybu mohli pozorovat takové jako by zakřivení...
Tak přesně takhle divně vykresluje engine Alien Cabal, akorát s tím, že to vypadá ještě daleko ošklivěji než v Catacombs 3D. A to je Catacombs 3D z roku 1991, zatímco Alien Cabal je z roku 1997, tedy ze stejné doby jako Quake II.
Takže kdyby někoho zajímalo, proč byl Alien Cabal komerčně neúspěšná hra a v době svého vydání nikdo pořádně ani nevěděl, že existuje (většina čtenářů o ní nejspíše čte vůbec poprvé), tak tohle je nejspíše důvodem.
Dobře, odmyslíme si ošklivou grafiku, zastaralý engine a podíváme se, jak se Alien Cabal hraje. Nač být povrchní? I hnusné věci mohou mít vnitřní krásu…
Ehm, nope, Alien Cabal se hraje dost nepříjemně a těžkopádně. Prakticky je to skoro jako Wolfenstein 3D, akorát trochu horší. Trefit se do protivníků je docela pracné, rozhlížení je příliš pomalé a vůbec.
Alien Cabal obsahuje pět různých zbraní (pistole, brokovnice, kulomet, raketomet a granáty), což je o jednu zbraň víc, než kolik jich měl Wolfenstein 3D a je tu pár typů protivníků – agent, mimozemšťan, robot a pozor… ještě je tu… VČELIČKA!
Ano, čtete správně, včelička. Ne zombík, ne démon, ne obří pavouci nebo něco… prostě včelička! Tohle stvoření je každopádně hrozně otravné a vyskytuje se skoro v každé mapě.
Co se týče level designu, tak kromě první mapy, co se odehrává ve městě, je zbytek hry situován do podivných podzemních laboratoří, kde se na 90 % jen bloudí v chodbách. Často jsem zakysnul a nevěděl, kudy se vydat dál, a to kvůli různým designovým šílenostem (nechápu, jak moje desetileté já tohle dohrálo… Naštěstí to zvládlo i moje dvacetisedmileté já). Jelikož tahle blbost ani není na YouTube, musel jsem si na cestu přijít sám, což se mi nějakou záhadou nějak podařilo.
POZNÁMKA: V době psaní tohoto článku, tedy v roce 2017, nebylo na YouTube o hře Alien Cabal ani jedno video. Dnes už však můžete nalézt postup hrou, který někdo uploadnul až v roce 2019. :)
Ale abych jen nenadával, rozhodl jsem se na závěr najít i něco pozitivního. Zaprvé, engine, přestože vypadá hůř než ten, co pohání Wolfenstein 3D, zvládá i šikmé podlahy a více pater nad sebou! Gratulace!
Některá místa jsou navzdory slabšímu designu docela zajímavá. A grafika… ta je tak hnusná, až je to vlastně přednost. Je to prostě taková bizarní kuriozita. Stojí za vidění! Jo a nakonec musím pochválit atmosféru. Občas jsem se bál zahnout za roh, protože tam mohla být včelička…
Kdysi jsem měl plán, že odehraju všechny DOSové FPS akce, dá se to ještě v obsahu dohledat. Ale setkání s realitou bylo drsné, pominu-li notoricky profláklé kusy, které se hrají dodnes, tak to byla kravina vedle kraviny, vesměs téměř nehratelné. Vybodl jsem se na to :)
challenge failed :D
Jo, epic fail :) Jediné, co chci ještě dohrát, je Terminator Future Shock.
A dohrál jsi Chasm the rift? To je podle mě nedoceněná hra.
Hrál, ale nedohrál :(
Tak dohrej
Chasm jsme rádi hráli s bráchou v dobách, kdy vyšel. Od té doby to je pouze milá vzpomínka. Na GOGu jsem dával hlas, aby byl vzkříšen, ale pokud vím, tak není.
Připomnělo mi to hru ZPC. Pamatujete? Taky šílenost. V Levelu či Score to mělo strašně nízké hodnocení, ale třeba tu animaci, když vás zabili, si pamatuji dodnes :-)
To jsem nedávno zkoušel. Má to příšerně divnej engine, ale stylizace je zajímavá, kdyby to někdo překopal pod gzDoom, mohlo by to docela dobře fungovat :)
Lepší nebo horší než TekWar?
TekWar má povedenější engine (BUILD) a Williama Shatnera, a ten sám z toho dělá o galaxii lepší hru přece! ;)