Cože? Že jste nikdy neslyšeli o tomto zázraku a klenotu mezi plně 3D vesmírnými simulátory? Nikdy jste se neřítili vesmírem v polygonové a jemně stínované raketě, hypnotizujíce radar udávající polohu vašich nepřátel? Nikdy jste neokusili euforii z odlovení sondy, která vám po krátkou dobu zpřístupnila možnost pálit žluté koule s ničivou kadencí?
Nedivím se. NetWars (1993) jsou kouskem vskutku zapadlým, nešlo totiž o klasickou hru v retail / shareware / freeware distribuci, ale o demonstrační program distribuovaný se síťovými produkty společnosti Novell, konkrétně se síťovým operačním systémem Novell NetWare.
NetWars má na svědomí jeden z inženýrů Novellu, jistý Edward N. Hill Jr., kterého si můžete pamatovat z takových hitů, jako Playful Professor: Math Tutor či Jonah Barrington's Squash.
Úkolem NetWars bylo předvést bezchybnou funkčnost komunikace přes IPX protokol. Klasického boje všech proti všem (tzn. vlastně deathmatch) se tak mohou zúčastnit až čtyři hráči. Pátý buď musí najít jinou grupu, nebo se spokojí se singlem (*). Hra pro jednoho je v rámci možností docela propracovaná, hráčovým úkolem je chránit sondy, po kterých pasou vesmírní piráti.
(* Nebo se mu dá nakukat, že když založí hru na jiném portu a poletí dost dlouho, připojí se k původní čtveřici. Párkrát jsem takhle pár slabomyslných nebožáků nachytal, samozřejmě až poté, co jsem byl několikrát nachytán slabomyslný já.)
Zvyšující se obtížnost a tabulka s nejlepšími skóre jsou samozřejmostí. Herní vřavu ozvláštňují power-upy v podobě sebratelných sond čtvera druhů - štíty, extra střelivo, extra rychlost a extra palebná síla.
Grafická stránka je sice spartánská, ale zato dokonale funkční. Prosté 3D modely poletují černočerným vesmírem s několika jednopixelovými hvězdami na pozadí. Na propracovanou Newtonovskou fyziku zapomeňte, raketka zrychluje / zpomaluje / zatáčí do puntíku a lineárně tak, jak jí zadáváte příkazy z klávesnice a myši. Zvuk tu je, pokud se nemýlím, asi tak jeden a skřípe přes nechvalně proslulý PC speaker.
Celá ta síťová kosmická legrace se vejde do neuvěřitelných 45kB a k běhu potřebuje CPU na úrovni 286ky. Osobně bych ale na procesoru trochu přitlačil, dobře si pamatuju, že na školních dýchavičných 486SX/16MHz se těm raketkám moc svištět nechtělo.
I přes masivní obskurnost nezůstaly SíťovéVálky bez odkazu. V roce 1997 vyšel následovník Advanced NetWars, opět bundlovaný s operačním systémem, tentokrát s Caldera OpenDOS 7.01 a DR-DOS 7.0x.
Kromě nových prvků, herních módů a podpory až šesti hráčů nabídl i lepší audiovizuální stránku, podporu joysticků a zvukových karet Sound Blaster. Na Netwars a Advanced Netwars navázaly také projekty NetWarsGL (open-source) a NetWorst.
Jasně na škole ;)
Nejsem si jisty, jestli si to pamatuju uplne presne, ale nekdy kolem roku 1993 jsme ve skole hrali sitovou verzi Pacmana, bylo to myslim toto: https://archive.org/details/msdos_PACWAR15_shareware
Nostalgie je vec pekna ;), ale je to uplne jina hra ;D
no ty kráso, na průmce v 93 místo programování kvadratické rovnice jsme mastili, pak jsme se s kámošem logli na pc třídního šprta a program si z kopírovali od něj :D
Něco mi to říká, ale jestli jsem to hrál, to je otázka.
Ano, na gymnáziu se na „Netvory“ hromadně odbíhalo o přestávkách do počítačové učebny. Mě to ale tehdy nějak nezlákalo.