V rámci krabicových nazírání jsem vám zatím předkládal především takové kousky, které se mohly pochlubit zvučným jménem či bohatým obsahem. Nyní se podíváme na opačnou část kvalitativního spektra, a to na laciné vydání tuzemské hry nevalných kvalit.
Krabici s Turbo Speedway do mé skromné sbírky věnoval Pavel Šafář (@safarpavel), tímto mu ještě jednou děkuji! Nechť jsou tvé plotnové disky navždy prosty vadných sektorů a kódu tvému ať se opomenuté středníky vyhýbají obloukem velikým!
Máte při pohledu na hlavní motiv dojem, že se fotoaparátu nepodařilo dobře zaostřit? Ale kdeže, on je ten obrázek skutečně dost rozpitý, však to také vypadá na vodovky. Povšimněte si zajímavého útvaru u kořene stromu. Pravděpodobně má jít o květiny, ale vypadá to spíše jako kouřící lejno. Mezi další vypečené detaily patří blesk a lebka na helmách obou závodících borců, usměvavá kopretina a maniodepresivní slunce.
S logem hry se grafik skutečně vyřádil, dvě ze tří slov v podstatě nejsou k přečtení. Aspoň si můžete vychutnat tu báječnou texturu na pozadí. Screenshoty věrně zachycují rozmanitost hry - druhý a třetí screenshot jsou z toho samého místa na té samé trati, jen s jiným rozestavením aut.
Hned za odvážným tvrzením, že Turbo Speed Way (taky tedy dohromady, nebo zvlášť?) je krásnou předělávkou z osmibitů, najdeme minimální požadavky. Vzhledem ke kvalitám hry a faktu, že jde původně o osmibitovou záležitost, notně přestřelené: 386, 4MB RAM (!) a VGA karta. Snadná editace vlastních tratí je fajn, tady drobné body k dobru, horší je to s závodit můžete s počítačem či s kamarádem. Protože jestli se tohle pokusíte hrát s kamarády, tak vám brzy žádní nezbudou.
Ó skvostný kartóne, skláním se před zázraky ekologické recyklace, jenž dala vzniknout tvému velepevnému papíru!
Co se samotného obsahu krabice týče, myslím, že žádný velký rock'n'roll nikdo nečekal. Jedna disketa s jednoduchou přelepkou, jeden xeroxovaný manuál. V něm se dočteme, že doporučená konfigurace je 386DX/40MHz a 600kB konvenční paměti. Opět: na předělávku z osmibitů nehorázné.
Nechybí ani životně důležité informace nezbytné k hraní: "Princip celé hry spočívá v jedné věci: dostat se do cíle s časem lepším než má soupeř." Captain Obvious to the rescue! Připomnělo mi to nějakou z Izerových Policejních Akademií (neptejte se, byl jsem mladý), kde tuším Ivan Hlinka povídá novinářům, že nastupují do utkání s taktikou "...dát aspoň o jeden gól víc než soupeř!"
Moment, co se to skrývá vespod krabice...?
Hle, plakát! Poutající na další svéráznou českou hru - Oil Empire. To je taky velká pecka, v dobových magazínech si vysloužila hodnocení 1/7 (Level) a 40% (Score).
A na závěr to, co mě na celé hře Turbo Speedway dráždí zdaleka nejvíce. Kdyby šlo o remake klasiky z osmibitů šířený coby freeware, popř. shareware za 99 Kč, tak neřeknu ani popel. Ale chtít za něco podobného tři stovky, navíc v tehdejší hodnotě (rok 1995), je drzost. Spíše než autory viním distributora, že měl na vydávání podobných poloamatérských titulů ve formě krabicových her žaludek. Já proti té hře vlastně jinak nic nemám, je to taková nepříliš hratelná blbůstka, hrál jsem i horší věci.
V každém případě jako artefakt do sbírky je to famózní. Budu krabici střežit stejně bedlivě, jako všechny ostatní.
Tak zase někdy příště, uvidíme, co hezkého mi pošťák přinese! ;)
P.S. Stále můžete posílat příspěvky do Turbo Speedway výzvy.
Gratulujem k skvelemu kusku, ticho zavidim… ;-)
Takový artefakt určitě přidává +10 ke kreativitě :-) Taky gratuluju ke kousku do sbírky, hlavně je velice zachovalý.
https://youtu.be/_4AFufauwHM?t=167
Tady je ta scénka s Ivanem Hlinkou :D Vubec Izerova první show, ještě před policejní akademií :)
Super, díky moc za doplnění, jsem si to blbě zařadil, ale znění jsem docela trefil :))
Wow, taky gratulace i ode mě!
Turbo Speedway je vpodstatě poslední hra, která mi chybí ke zkompletování produkce Space Interactive. Takže pokud by někdy byl zájem ji prodat dál, určitě bych se hlásil (pokud již tedy neprodáno DJovi) :-)
Tomáš
Bohužel, tady pšenka nepokvete, dál určitě neprodám ;) I kdybych někdy na sbírku musel sáhnout, tak krabicovky pro DOS prostě pryč nepůjdou :)
Dobrý den a díky za recenzi. Zejména pasáž o obálce mě pobavila. Ten obrázek je mimochodem ze stran značně smrsklý. Vím to, protože jsem ho maloval. Tak jako do ceny, ani do finálního vzhledu krabice jsem mluvit nemohl. S kamarádem, se kterým jsme tenkrát hru vyrobili (já grafiku, on program), nám tenkrát bylo asi 16, a že hru někdo skutečně vydá, toho jsme se ani nenadáli. Tenkrát bych se jistě zasadil, aby byla cena nižší, ale patrně toto bylo nejméně, co umožnilo výrobu krabice, hromadné kopie, potisk atd… byť se to nezdá, v malé sérii tyto náklady dost narůstají.
O freewaru nemohla být řeč, protože neexistoval Internet, to by nás dost peněz stálo, abychom hru rozdávali. Pamatujte také, že v té době krabička 10 HD disket stála také klidně 300… Nicméně hra, pokud vím, žádnou pirátskou ochranu neměla, takže to de-facto freeware je.
Jinak multiplayer jsem s mnoha kamarády hrál a vždycky jsme si to velmi užili. Zejména vzájemné naschvály, kdy druhého pošlu do křoví. S pár pivy to nemá chybu… O žádné kamarády jsem takto nepřišel.
Tak jen tak pro zajímavost…
Díky za vhled! Samozřejmě žádná zlá krev, text berte s rezervou ;) Na práci dvou šestnáctiletých je to slušné! Jak píšu v závěru, spíš než kvalita hry mě dráždí cena, 300 je doopravdy úlet :) Pokud máte zájem to probrat dál, ozvěte se na mail (sledge@high-voltage.cz), uvítám jakékoli historické střípky :)