Speed Haste z roku 1995 je arkádová závodní hra vzdáleně připomínající např. legendární Screamer. V časopise PC Zone ní tvrdili, že jde o one of the best 3D arcade racers we've had the pleasure to play. Což může znamenat jediné - v PC Zone nikdy nehráli žádnou jinou 3D závodní hru. Ne snad, že by Speed Haste byla hra nějak urážlivě odporná, ale jde po všech stránkách o čirý destilát průměrnosti.
Hra využila tehdy oblíbeného distribučního modelu - shareware verze obsahovala jen základní selekci vozů i tratí, verze plná pak vozů 12 a tratí 8. Nijak extra na tom ovšem nezáleží, tratě jsou graficky nevýrazné a nepříliš nápadité, oba druhy vozů (jako Formule 1 a jako Nascar) se sice chovají každý jinak, ale jejich jednotlivé modely se liší jen maximální rychlostí a převodovkou. Jízdní model je akceptovatelný, ale nezajímavý, zvuky motoru jsou k pousmání, hudba je přinejlepším snesitelná... průměr, průměr, průměr.
Ale je tu jedna věc, která Speed Haste tahá z vortexu zapomnění. Multiplayer! Hra podporuje jak split-screen pro hru dvou hráčů na jednom PC, tak multiplayer přes IPX síť. Dost dobré na shareware hru, která se k vám dostala na ušmudlané disketě (spolu se třemi viry).
A přesně kvůli dobře fungujícími multiplayeru jsem s jinak neatraktivní hrou strávil moře času. Protože když vyklepnete souseda v mulťáku, je v zásadě jedno, o jakou hru jde, radost je to stále stejná :) (Jestli vám dotyčný bude v komentářích tvrdit, že porážel on mě, nevěřte mu, lže!)
Technická: pokud si budete chtít hru zahrát v Dosboxu, vypněte emulaci Sound Blastera a nastavte Gravise. Se SB to z nějakého záhadného důvodu nefunguje. A pokud se vám hra zasekne po úvodním zobrazení loga, zkuste jí spustit s parametrem -novbl. Speed Haste podporuje i rozlišení 640x480, nicméně mně se hra tvrdošíjně přepínala do klasického 320x200, ze kterého jsou i níže zobrazené screenshoty.
Na závěr jedna zajímavost - autor hry, Javier Arevalo Baeza, před šesti lety uvolnil zdrojové kódy volně ke stažení. Naleznete je na GitHubu a můžete si s nimi dělat co chcete (slova autora :).
Tomuhle jsem venoval asi hodinu a multak jsem vynechal uplne. Ja se sousedem zavodil na krev v lotusovi ktery mel nejlepsi soundtrack ever. Pamatuju jak mi tata koupil SB awe 32 PnP a kdyz jsem lotuse poprve pustil z bednicek a slysel ten rozdil oproti speakeru tak mam dodnes z toho vlhke sny.
Ano budu tvrdit ze jsem Sledge porazel protoze to je pravda. Na oplatku musim priznat ze Doomovi mel navrch…
To je fér :)
Mrsknu to jeste sem, na Twitteru to zapadne. :)
Hrali jsme Speed Haste. Ta hra pusobila dost humpolacky, ale hrat se dala. Mnohem vic, vlastne uplne nejvic, jsme ale hrali Fatal Racing aka Whiplash. Vysla +/- ve stejne dobe, pricemz vyraz NAREZ ji ani zdaleka nevystihuje. ;D
Kdo nezna a nehral, doporucuji napravit. A Sledge to muze brat jako namet na reportaz, clanek, jde o zapomenuty a prehlizeny zavodni klenot! ;)
Fatal racing se.mi neskutecne na 486 sekal, resp cca 1 snimek za 5sekund to uz ani fps neni :D neprisel jsem na to proc a kdyz jsem mel novy komp tak uz tohle nebylo treba hrat. Na jake sestave jsi to hral?
HW narocnost nebyla nizka, respektive nemeli to asi moc dobre odladene. Jestli si dobre pamatuju, behalo to SVGA i VGA, ale tam nebylo prakticky nic videt, zvlast pri split-screenu.
Puvodne jsem mel 486DX/100 a dalsi pocitac bylo P150, kazdopadne hravali jsme to vzdycky s 3Dfx. ;)
Hru si pamatuji a dokonce si vzpomínám, že mě hodně bavil jízdní model těch formulí. A to i v singleplayeru. Budu muset znovu nainstalovat a zjistit, zda jsem byl tak nenáročný, nebo jsi naopak ty tak rozmazlený :-)
Rozmazlenej myslim nejsem, např. radši než DiRT 3 hraju Network Q RAC Rally Championship! :) https://www.high-voltage.cz/2016/hrali-jste-network-q-rac-rally-championship/
skvelá hra ted mám windows 8 a požat to hraju líby se my ty auta