#hvdosdev

Dohráno: Swigridova kletba

Podpořit high-voltage.cz na STARTOVAČI

25 patronů přispívá částkou 2876 Kč měsíčně

Je to malá dvacka pro čtenáře, ale velká vzpruha pro HV! ;)

Plán byl jasný - dohrát nějakou legendární ohavnost, zasršit si v článku vtipem a nasbírat mnohé komentáře. Ale víte co? Ona vlastně ta Swigridova kletba zase tak otřesná není.

Dohráno: Swigridova kletba

Pochopitelně stále platí, že v dobovém kontextu jde o urážku veškerého hráčstva. V roce 1996/1997 jste za 499 Kč dostali adventuru technické úrovně roku 1990, která se navíc bez problémů dala dohrát během tří hodin. Tedy v případě, že jste měli šťastnou ruku při všudypřítomném a mimořádně otravném pixelhuntingu.

Pokud ovšem z rovnice vykrátíme cenu a rok vydání, a podíváme se na Swigridovu kletbu jako na poloamatérské dílko hrstky nadšenců, kterým hra ve skutečnosti je, vyjde nám docela příjemná adventurní jednohubka, která sice chybuje snad ve všech možných ohledech, nicméně hrát se dá. Vyjít dnes něco podobného ve formě freeware adventury v AGS enginu, hodnotil bych spíše výše.

Dohráno: Swigridova kletba

Asi největší bolístkou hry je nepropracovanost příběhu a scénáře. Zlý kouzelník Swigrid ukradl roh, kterým se přivolává jaro a... hotovo. Náhle jste vrženi do hry a ovládáte pasáčka ovcí Robina, jakékoliv další vysvětlení nemaje. Vy samozřejmě víte, o co půjde, ale ví to i Robin?

Neví. Dozví se to až opodál na tržišti. Ale proč se zrovna on vrhne do akce a boje proti Swigridovi? Z nudy a dlouhé chvíle? Nebo má nějaký skrytý motiv či důvod? A tak je to ve Swigridově kletbě s celým scénářem. Hra spoléhá na to, že vám dojde, co máte dělat, ale příběhové pozadí nijak nebuduje. Dialogy jsou zkratkovité, nepropracované, naivní, odfláknuté. Přitom by šlo vše zachránit několika řádky důvtipného textu. A text je, na rozdíl od grafiky a audia, skoro zadarmo. Škoda.

Dohráno: Swigridova kletba

Audiovizuální zpracování je... rozporuplné. Nejméně konfliktní je hudba. Jde o jednoduché melodie, které se naštěstí relativně často střídají, a netrávíte-li příliš času na stejných obrazovkách, nestihnou lézt na nervy. Grafika je místy podařená, místy nehezká. Vyložené pohledné lokace jsou ve hře tak tři, následuje slušný průměr (opět - optikou amatérského titulu), a přehlídka končí několika ohyzdnostmi.

Dohráno: Swigridova kletba

Asi nejhezčí místo ve hře.

Dohráno: Swigridova kletba

Klasika, neurazí, nenadchne.

Dohráno: Swigridova kletba

Velký modrý flek.

No a pak je tu dabing. To je asi nejkomičtější stránka celého projektu. Kdesi během vývoje padlo rozhodnutí, že hra bude dabovaná, ale talent nelze nahradit nadšením. Větší amatéřinu jsem slyšel jednou jedinkrát, a to ve hře Osadníci. Robin samotný se ještě dá snést, ale všechny ostatní postavy jsou dokonale, ale opravdu dokonale úděsné. Korunou všeho je patrně sám Swigrid (i když kouzelná rybka je taky chuťovka).

Jestli byla stručnost dialogů následkem nutnosti jejich pracného namluvení, pak bylo rozhodnutí hru dabovat opravdu nešťastné. Kdyby byly prostředky raději vrženy do scénáře, vyhráli by všichni.

Dohráno: Swigridova kletba

No a veledůležitá "hádanková" složka hry? Ta je docela slušná. Tedy pominu-li pixelhunting. Hádanky jsou férové a logické, na žádný vyložený podraz jsem nenarazil. Zákysům se vyhnete i díky jednoduchému rozhraní ve stylu "jeden kurzor vládne všem". Smrt číhá jen v několika málo situacích, narazil jsem na dvě, přičemž neférová byla jen druhá, kdy skon způsobilo jedno jediné kliknutí na vlky.

Poslední třetina hry je dost uspěchaná, hádanky typu "jeden skřítek, co brečí, že nemá čepičku" vs "jedna čepička v inventáři" naznačují, že docházel buď čas, nebo invence.

Dohráno: Swigridova kletba

Pokud je Tajemství Oslího Ostrova českým Monkey Islandem, pak je Swigridova kletba pokusem o kopii první Kyrandie. Na svůj vzor hra nedosáhne v žádném ohledu, ale v kategorii amatérských nadšeneckých projektů je to solidní průměr. Škoda, že se vývojářský tým Agawa k další hře nedostal, pokud by udržel vzestupnou tendenci (předchozí Mise Quadam vypadá skutečně mimořádně nejedle), mohli jsme se dočkat docela povedených adventur.

Pachuť z vysoké ceny a krátké herní doby zůstává, ale spíše než na vývojářský tým bych hněv směřoval na distributora (JRC). Hry jako Swigridova kletba či Turbo Speedway (a možná i Paranoia) prostě měly vycházet v ultra-budgetových edicích, a ne jako plné krabicovky.

Dohráno: Swigridova kletba

Závěr? Hrát to asi nemusíte, ale když už se k tomu někde na chatě, odříznutí od civilizace a se starým notebookem po ruce, dostanete, nemusíte se bát, mozek vám ušima nevyteče :) I když Dave hru zdá se nedoporučuje ;)

Autor: Sledge

DOS, 486, retro! Sběratel starých počítačů, her a konzolí. Profesně webový desetibojař a dělník informačního věku.

Komentáře k:
"Dohráno: Swigridova kletba"

  • Lobodin napsal:

    Pamatuji si, jak tato hra + jeste dalsi 4 ceske hry byly prilozene k jednomu level CD. Swigridovu kledbu jsem tenkrat dohral, ale uprimne moc v pameti me teda neutkvela. Spis jsem byl tenkrat na zakladni skole rad, ze je hra cesky, jelikoz diky neznalosti anglickeho jazyka, jsem si plne nevychutnal velke asventury jako indy4, kyrandia, larry, monkey island a tak dale.

Přidej komentář (přihlášení / registrace)

(Komentáře s více jak 2 odkazy musí počkat na schválení.)

Podpořit finančním příspěvkem »
Shadow bazar, retro herní džungle