Řekl jsem si takhle prvního ledna, že by bylo fajn méně klikat po blbostech na internetu a více hrát. A dohrávat. A psát o tom. Jde o důležité životní rozhodnutí a je třeba se k němu postavit čelem! Zapátral jsem tedy ve Steam knihovně po nějakém vhodném kousku a vybublala na mě puzzle novinka loňského léta, Portal. (Mno, loňského, je to z roku 2007. Kam se ten čas sakra poděl?)
A musím říct, že dobré! Ani nevím, kterou z cest se mi tahle 3D hlavolamka do knihovny dostala, ale jsem rád, že se tak stalo. Jde o vskutku příjemnou logickou jednohubku, jejíž dohrání nezabere víc, než pár hodin. Dle wiki cca tři, já to měl za čtyři. Slovy Forresta Gumpa: "I'm not a smart man."
Hráči musí řešit fyzikální hádanky a úkoly a pomocí otevírání portálů manévrovat s objekty a sami se sebou v prostoru.
Nápad s portálovou bambitkou, která dovoluje mezi dvěma víceméně libovolnými stěnami vytvořit mimoprostorový tunel, je jednoduše geniální. Prvních pár úrovní jsem prolétl pln nadšení a s lehkým úsměvem na rtech, který tuhl jen při proslovech zjevně šíleného kompjůtru jménem GlaDOS, který si ze mě dělal laboratorního potkana.
Hádanky jsou relativně snadné, principů k pochopení je jen pár - zvládnutí portal gunu a několika druhů spínačů. Pocity frustrace a bezmoci jsem zaznamenal všehovšudy 2x, a spíše než z logických problémů vyplývaly z nutnosti rychlého zorientování se v 3D prostoru. My kluci, co jsme vyrostli na 2D/2.5D hrách, s tím máme holt trochu problémy.
Příběh je jen lehce načrtnutý, ale o to působivější a otevřený vlastní interpretaci. Nepochybuji o tom, že druhý díl série ho dopodrobna rozvádí a vysvětluje, ale mně tenhle vrchol minimalismu naprosto stačil.
Jediné, co bych hře vytkl, je nejasnost hádanek v pozdějších fázích hry, a také občasné lpění na přesném načasování akcí spojených s vaším pohybem v prostoru. Viz výše. Trochu to rozbíjelo ono poklidné hádankové tempo a dělalo to ze hry zbytečně akční 3D hopsačku.
Portal je k mání na Steamu za 10 eur, což je vzhledem k herní době drobínek přestřelené, ale až to spadne do akce pod 100 Kč, berte, pokud jste ještě nehráli. A nezapomeňte: The cake is a lie! (Konečně vím, kde se to vzalo a co to znamená :)
Portal je regulérní umělecký dílko, protože je to chytře navržená hra, má filozofický přesah a vzbuzuje silný emoce. Škoda, že Valve se nevěnuje víc tvorbě her, ale i za tohle a Half-life už mají nesmrtelnost v síni slávy videoher.
První díl je takové demo geniálního konceptu, dvojka je výrazně lepší.
Zahraj dvojku mistre, stoji za to!