No vida. Pár dní zpět jsem si zabrblal, jak mě Fallout 3 ne a ne zaujmout, a hle - dohráno. Podařilo se snad hře nečekané? Vtáhla mě nakonec do děje a já se od všeho toho báječného virtuálního obsahu nemohl odpoutat?
Ne. Jen se ukázalo, že nejsem příliš daleko od konce, a že když se nebudu mrcasit v pustině a pustím se do hlavní questové linie, budu to mít rychle za sebou. Což ale neznamená, že jsem hru odflákl. Dle Steamu jsem jí věnoval 26 hodin, a pouhá jedna úroveň mě dělila od level capu, který je ve hře bez DLC stanoven na 20.
Změnily se od minulého článku mé dojmy ze hry? Nezměnily. Ano, nakonec jsem narazil na pár zajímavých míst, jako je např. Vault 87 nebo základna enklávy Raven Rock, a zažil pár nečekaných zvratů, jako je smrt otce, zákeřné přepadení v již zmíněném Vaultu, nebo epické finále s monstrrobotem Liberty Prime.
Ale celkově vzato jsem se příliš nebavil. Budu se opakovat - jednoduše mám problém s questy. Jsou mělké, nedovedně napsané, nezábavné, a vůbec jsou ve hře spíš jako doplněk ke střílečce v otevřeném světě, než jako základní stavební kámen.
Ale po dohrání Fallouta trojky aspoň konečně chápu čtvrtý díl, který jsem chtě nechtě musel srovnávat s chvíli předtím dohraným New Vegas, z kteréhož srovnání čtyřka vyšla bídně. Bethesda sice Fallouta dle mého názoru dělá blbě, ale aspoň je v tom konzistentní. Třetí a čtvrtý díl jsou v zásadě to samé, jen s lepší grafikou, ještě větším důrazem na akci a stavěním osad v případě čtyřky.
Jinak je to jak přes kopírák. Jedna herně vlastně nepříliš zásadní centrální osada (Diamond City / Rivet City), jedny rozsáhlé postapo ruiny kdysi velkého města, a zbytek pustina více či méně vyplněná kulisami k prozkoumání a vystřílení od záporáků. Do toho nějaké ty jdi-a-přines a jdi-a-zabij side questy, hlavní příběh, který nestojí za moc, a grande finále, které přináší spíš rozčarování.
A vlastně finále je dokonalý příklad toho, co mě na hře celou dobu sralo. V rozhovorech sice zpravidla máte několik možností volby, ale málokdy jsem u některé z nich měl pocit "ano, tohle bych řekl" nebo "ano, tohle je v danou chvíli logická akce / odpověď". Spíš jsem si vybíral z menšího zla a proklínal autory textů za nejapnost. Pokud jste F3 dohráli, tak určitě tušíte, kam mířím. Jde o tu nepěknou situaci, kdy je třeba v radioaktivitou zamořené místnosti zadat kód ke spuštění čističky vody.
Možnosti jsou dvě - buď kód naťukáte vy, a zařvete, nebo ho necháte naťukat sličnou paladinku z Bratrstva oceli, takže zařve ona. Že máte plný batoh Rad-X a RadAway, tudíž by vás trocha radiace neměla rozházet? Ale kdeže. Že máte sebou antiradiační oblek, který jste chvíli předtím našli ve Vaultu 87? Ale kdeže. Že vás doprdele práce doprovází supermutant Fawkes, kterému je nějaká radiace u zadele, tudíž by bez problémů mohl naťukat kód za vás? Ale prosimvás.
Scénárista se prostě rozhodl, že z finále vytříská doják a ó jaká to z hlediska morálního přetěžká volba, i kdyby to 100x bylo proti logice situace, potažmo proti pravidlům herního světa. Já už jsem si na těch internetech samozřejmě přečetl, že datadisk Broken Steel tuhle absurdní situaci řeší, ale je mi to putna, tohle se prostě do hry dostat nemělo. A ukazuje to, že jsou autoři buď líní, nebo neschopní, nebo je jim to prostě šumák.
A už jsem vám vyprávěl, jak jsem maniakální genocidní superpočítač přesvědčil k sebevraždě pomocí jednoho kliknutí myší? Proboha...
Debilní tunely.
Ale abych jen nenadával. Jak jsem psal minule, tu krušnou postapo atmosféru má Fallout 3 zvládnutou perfektně a střílení do mutantů je vždycky zábava, takže se nejspíš do výše zmíněného datadisku nechám přemluvit a v Capital Wasteland ještě pár hodin strávím. Špatnej Fallout je lepší, než žádnej Fallout, zdá se.
Každopádně Fallout 3 je pro mě zatím jednoznačně nejslabším Falloutem. Čtyřka má aspoň lepší grafiku a zajímavější společníky (Nick Valentine), stavění osad mě vlastně taky docela bavilo. Co mě trápí nejvíc je fakt, že Bethesda si to zjevně jede po svém, chce mít prostě z Fallouta střílečku s RPG prvky, a že případný pátý díl bude s největší pravděpodobností opět to samé. Kéž bych se někdy dočkal New Vegas 2.
Abych to zakončil nějak optimisticky - teď mě čeká jednička. Těším se na ní tak, že velmi! :)
Moja postupnost bola 3,NV,1,2 a 4. Mozno preto, ale za mna bola 3ka fajn, lepsia ako 4. NV bol fajn ale postapo atmosfera sa mi tam zdala najhorsia.
jednička imho příběhově a atmosféricky nejlepší díl. a myslím, že existuje i mod, kterej předělá jedničku na engine dvojky, takže se člověk vyhne okrádání Iana a věčně zablokovanejm průchodům. + dogmeat
trojka – škoda slov :)
Mam to tak nejak podobne. F3 jsem koupil v akci na steamu ale dohral jsem to asi az na treti pokus. Jednou me hra spadla a ja mel posledni save hodne stary, pak jsem hru tak v pulce prestal hrat a uz se k tomu nedokazal vratit, ale jak se rika do tretice…. Z puvodniho okouzleni jsem vystrizlivel diky jak pises nudnym questum, takze jsem u konce uz skripal zubama, abych to mel za sebou. Dokonce jsem dohral i dve DLC (pitt a operation anchorage), ale pri hrani point lookout uz jsem to v pulce opet vzdal… Nezajimave questy, postavu uz jsem mel tak namaklou, ze zadny nepritel pro me nepredstavoval hrozbu a vsechny jsem odprasknul na max 2 rany.
Muj zebricek falloutu je asi nasledujici : 1 – 2 – NV – 3 . Na 4 jsem se jeste neodvazil