Jak už určitě víte, před několika dny se konečně objevila hratelná verze zrušené adventury Warcraft Adventures: Lord of the Clans. Už jsem ani nedoufal, leč stalo se! Samozřejmě jsem se hnedle pustil do hraní :)
Dle informací od původce "úniku" jde o pre-release verzi hry. Po dohrání mohu konstatovat, že obsah je v zásadě kompletní - chybí některé animace a zanedbatelná část dialogů není nadabována reálným hercem, ale syntetizátorem řeči. Hra je jinak v docela slušném stavu, všechny bugy, na které jsem narazil, jsou především audiovizuální. Animace zhusta nejsou synchronizované se zvukem, sem tam nějaký objekt problikne, nefungovalo mi ukládání (což má ale řešení, viz komentáře), nicméně důležité, že hra se dá bez problémů dohrát.
Otázka ovšem zní: stojí to za to? Já bych řekl, že ano. Nečeká vás sice žádný nadpozemský zážitek, ale minimálně lehce průměrná a pěkně odsýpající adventura se v těch osmi stech megabajtech schovává.
Co vás zaujme jako první je obtížnost, přesněji její absence. Až na několik drobných zákysových míst je celá hra jednoduchá, přímočará, téměř casual. Nikdy sebou netaháte příliš předmětů, řešení hádanek je víceméně logické, často jste zavřeni na několika málo obrazovkách, prostě ničím nerušená pohoda. Skoro až prázdnota. Osobně nejsem na adventury žádný velký machr, ale warcraftím dobrodružstvím jsem projel jako horký nůž máslem.
Nečekejte epické vyprávění na úrovni World of Warcraft. Lord of the Clans je takové malé komorní povídání o útěku orka z otroctví, jakkoliv jsou jeho následky pro Warcraft universum dalekosáhlé. Příběh je podán zkratkovitě, odlehčeně, v pohádkovém tónu, který animace stylizované do podoby dětského animovaného filmu jen podtrhují. Ale funguje to.
Ono to vůbec celé docela funguje, a to především proto, že autoři (a nejde o Blizzard, vývoj hry byl outsourcován) jednoduše sázeli na jistotu. Lord of the Clans je slušná, ovšem naprosto tuctová point'n'click adventura bez čehokoliv nového. A právě tady je pravděpodobně schován důvod, proč bylo její vydání zrušeno.
Řekněme, že v roce 1995 by hra mohla sklízet úspěch, minimálně díky vizuální stránce. Ale v roce 1998, nebo dokonce 1999? Nesčetněkrát viděný koncept, navíc v žánru svíjejícím se ve smrtelné křeči? Ve srovnání s Curse of Monkey Island z roku 1997 je to po všech stránkách o úroveň níže. Dokonce i Full Throttle z roku 1995 ve všem (kromě rozlišení) Lord of the Clans předčí. A vydat něco takového si Blizzard nemohl, nebo lépe nechtěl, dovolit.
A ještě k té vizuální stránce. Tu lze nejlépe vystihnout slovem nesourodá. Některé animace jsou parádní, stejně jako některá pozadí, ale jsou okamžiky, kdy byste vsadili na to, že grafik tvořil v Malování. A ještě to moc neuměl. Ostatně Animation Magic, firma, která za animacemi stála, je nechvalně proslulá svou prací na CD-i Zeldách. Asi jediným důvodem, proč mohl nějaký blizzardí hlavoun tuto firmu schválit, je cena. Není tedy překvapivé, že Warcraft Adventures: Lord of the Clans v některých okamžicích působí jako budgetový titul.
Takže ano, naprosto chápu, proč se Blizzard rozhodl Warcraft Adventures: Lord of the Clans nevydat. Nejen, že nešlo o pecku, ale hra navíc nedosáhla ani na dobový standard. Což ale neznamená, že jde o odpad. Nějaké menší studio by se za Warcraft Adventures stydět vůbec nemuselo. Blizzard ale mířil poněkud výš: Warcraft 2 (1995) a Diablo (1996) jsou z úplně jiné ligy, o Starcraftu (1998) nemluvě.
Pokud máte volné odpoledne, což vám k dohrání bohatě stačí, s klidem se do toho pusťte. Tím spíš, pokud jste fanoušci Warcraftu. Nudit vás Warcraft Adventures rozhodně nebudou. Ale poté si raději ještě přečtěte knížku Vládce klanů od Christie Golden, kde je příběh rozpracován mnohem lépe.
Už stahuju, právě jsem se to dočetl na BonusWebu (pardon). Často jsem si říkal, jestli to někdy někdo ještě uvolní, a proto jsem se ani nedíval na videa na Youtubu. Teď je to tady. V adventurách mám opravdu plno restů, jelikož jsem je nikdy moc nehrál. Tak nevím čím mám začít – jestli nejdříve aspoň ty Broken Swordy + něco od Lucase? Nebo sjedu tohle technický demo?
Pokud si nehrál vůbec nic, tak určitě začni klasikama od LucasArts, řekněme od her Loom / Monkey Island 1 výš. Tím nemůžeš nic zkazit. Navíc se v těch hrách nedá dojít do mrtvýho konce. Pokud je to na tebe moc starý, zkus až Full Throttle, to je taková relativně nenáročná filmová záležitost :)
Tak to dopadá, když někdo zmrví uveřejnění hry – stačí otevřít BOOK.INI, dát tam „SaveDir=.\“ a fungujou screenshoty i ukládání…
Super, díky za tip!
To si napsal přesně. Taky jsem to hrál a ten dojem je úplně stejný a moc mě nemrzí, že hra nevyšla, protože „Blizzard ale mířil poněkud výš: Warcraft 2 (1995) a Diablo (1996) jsou z úplně jiné ligy, o Starcraftu (1998) nemluvě.“ hovoří za vše….
Já měl z toho dojem že chtěli udělat The Dig z Warcraftu :). Někdy to holt nejde.