To jsou mi náhody. Ještě před odjezdem na filmový festival jsem si prošel dvě patra v Blake Stone, zjistil, že ovládání je jednoduše na palici, a jal se hledat nějaký moderní port. Hledání bylo neúspěšné, zdrojové kódy prý zmizely v propadlišti dějin. A hle, o 22 shlédnutých filmů později je najednou všechno jinak.
Společnost Apogee včera uvolnila zdrojové kódy hry volně ke stažení. Není sice úplně jasné, zda jsou zdrojáky kompletní, ale i tak nyní svitla naděje, že se schopní jedinci ponoří do tajemných zákoutí komplikovaného programu a stvoří moderní port řešící některé neduhy původní hry, jako je již zmiňované ovládání. Já už prostě FPS akce jinak než s myší hrát nemůžu. Sorry kluci.
Abych byly informace úplně přesné - jde o zdrojové kódy druhého dílu, tedy Planet Strike. Materiály k Aliens of Gold jsou asi skutečně ztraceny nadobro. Z hlediska portování je to ale pravděpodobně úplně jedno, po programové stránce budou hry identické.
Blake Stone má díky uvolnění zdrojáků šanci si po 20 letech trochu spravit reputaci. Obecně je vnímán jako nepříliš nápaditá střílečka kopírující Wolfensteina 3D. Já bych ale nebyl tak ostrý, hra má spoustu zajímavých nápadů a mechanismy Wolfa notně vylepšuje. Je tam podobný progres, jako od Duny 2 k Warcraftu - jiné prostředí, vylepšená grafika, sem tam nové herní prvky. Málo na revoluci, dost na solidní evoluci.
Blake Stone měl bohužel tu smůlu, že vyšel téměř souběžně s Doomem. A to je holt úplně jiná liga, po grafické stránce rozhodně.
Tak doufám, že to někdo naportuje pro Doom engine, jakýsi pokus jsem již kdysi viděl, ale jenom první level.
K Rise of the Triad 2013 byla jako bonus kolekce her od Apogee, zkoušel jsem Blake Stona znovu spustit a nedá se to hrát…
Já bych naopak řekl, že se dá obojí hrát i dnes více než dobře. Oba díly jsem dohrál relativně nedávno (jednotky let zpátky) a bavil jsem se výborně, ovládání na klávesnici mi nedělalo problémy.
Série Blake Stone je právě zajímavá tím, kolik toho zvládli přidat k původnímu Wolfenstein 3D enginu (podlaha/strop, mapa, možnost vracení se do jednotlivých levelů, interakce s výdejními automaty, neútočící civilisté etc.). Je samozřejmě pravda, že s Doomem už se měřit nemohla, ten byl v té době o výrazný kus vepředu.
To je právě ono – Doom byl samozřejmě graficky někde jinde, jeho modernější engine umožňoval mnohem zajímavější leveldesign etc. Ale co se interaktivity prostředí týče, má Blake Stone pár es v rukávu, jak popisuješ. A ten „centrální hub“, tzn. výtah umožňující přechod mezi levelama, a backtracking jsou výborný a originální nápady.
To ovládání zkusim ještě překonat, ale bolí to :)