#hvdosdev

Quake na 486ce s 3dfx Voodoo

Podpořit high-voltage.cz na STARTOVAČI

25 patronů přispívá částkou 2876 Kč měsíčně

Je to malá dvacka pro čtenáře, ale velká vzpruha pro HV! ;)

Protože jsem konečně odladil 486ku ke své spokojenosti, rozhodl jsem se dát ještě jednu šanci 3D akcelerátoru 3dfx Voodoo a otestovat, jak se mé ladící zásahy projevily na plynulosti hry Quake.

Shrnutí aktuální konfigurace:

  • Am5x86 (486DX5) přetaktovaná na 150MHz
  • základní deska Abit PB4
  • 64 MB RAM
  • S3 Trio + 3dfx Voodoo 4MB
  • a pro úplnost: 4GB CF HDD, Win95

Pro názornost přikládám výsledky benchmarku Speedsys 4.78. Na prvním obrázku jsou výsledky při výchozím nastavení BIOSu, na druhém výsledky po optimalizaci, která se týkala především RAMky.

Quake na 486ce s 3dfx Voodoo Quake na 486ce s 3dfx Voodoo

Jak vidno, rozdíl je to podstatný. Při agresivnějším nastavení už PC bohužel kolabuje, se současnými komponentami se pravděpodobně dál neposunu.

Zpět ke hře. Spustil jsem demo s následujícími parametry:

glQuake -width 640 -heigh 480 -nosound -nocdaudio -nonet -nojoy +timedemo demo2

... a celý průběh jsem natočil. Výsledek? Pokud engine zrovna nemusí vykreslovat rozsáhlé prostory, popř. větší skupiny nepřátel, dá se mluvit o plynulosti. V náročnějších scénách ovšem framerate padá k jednotkám za vteřinu. Pokud místo dema pustíte normální hru, všimnete si ještě další věci - přeskakujícího zvuku. Engine se zjevně pere s grafikou a na zvuky už nezbývá výkon :)

K plynulosti hraní na jakémkoliv Pentiu to má daleko. A není se co divit, Quake byl pro Pentium tvrdě optimalizován, a na čemkoliv jiném, od libovolných 486, přes Cyrix 6x86 po AMD K5, běžel podstatně hůře.

Výsledkem uvedeného dema v akcelerované podobě je běh dlouhý 77 vteřin / tzn. průměrných 12.8 FPS, v softwarovém režimu pak 81 vteřin / 12.2 FPS. 3dfx Voodoo tedy pomůže v kvalitě zobrazení (a to tak, že velmi), ovšem na samotný chod hry nemá příliš vliv.

Co dál? Chtěl bych vyzkoušet Cyrix 5x86 schopný stabilního fungování na 133MHz. Viděl jsem řadu testů, ve kterých procesory od Intelu/AMD vyloženě překonává. Nemám zdání, jestli se to nějak promítne na běhu hry, navíc se 5x86ky od Cyrixu špatně shání, ale uvidíme do budoucna...

Rozhodně bych měl i otestovat další pecky pro první 3dfx Voodoo. Zatím jsem zkoušel spustit Carmageddon, ale ten je na 486ce jednoduše zoufalý. Spíš bych se měl asi soustředit na starší kousky doplněné o 3dfx patch. Screamer? Descent? Dungeon Keeper? Outlaws? Další nápady?

Autor: Sledge

DOS, 486, retro! Sběratel starých počítačů, her a konzolí. Profesně webový desetibojař a dělník informačního věku.

Komentáře k:
"Quake na 486ce s 3dfx Voodoo"

  • Jaxx napsal:

    Grand Theft Auto 1 s 3DFx patchem, Need for Speed 2 Special Edition, Forsaken, Extreme Assault. Treba :)

  • Marek_11 napsal:

    Screamer 2-3, Fatal Racing aka Whiplash, Tomb Raider 1-2, Turok, SW: Shadows of the Empire, SW: Dark Forces II, Descent 2, Shadow Warrior, Blood a MDK s patchem. Treba. :)

  • Retro Borec napsal:

    Colin McRae Rally – Když jsem to viděl poprvé s 3DFx, tak jsem myslel, že už nic hezčího nejde udělat. No a měl jsem pravdu :).

  • joe napsal:

    … problem je s rychlostou transformacie sceny /geometria/ ta bezi na CPU via fpu jednotku .. faktom je, ze az tak tragicky by to bezat nemalo .. problem je nepochybne ukryty v Quake engin nie v tej i486 CPU /plus FPU/ .. podobne softver versus voodoo srandy som skusal aj v Unreal 1 ..

    http://www.gurujoe.sk/2012/09/unreal-1.html

    … takze porovnaj Unreal 1 v soft rezime 640×480 a na Voodoo 1 ..

  • Sledge (admin) napsal:

    Tak testuju: Screamer 2 nic moc, k plynulosti kus chybí. NHL98 škube, ale nutno podotknout, že s vypnutou akcelerací škube o poznání víc :) Teď se snažim rozběhat ten Unreal, mrcha se nějak brání. A to mám prosím originální placku! (V případě S2 taky… s tou specialitou, že je italsky… Si?)

  • Sledge (admin) napsal:

    Tak Unreal se po opatchování rozjel. Pustil jsem timedemo a nechal projet úvodní scénu kolem hradu:

    Software rendering:
    640×480 – 1.26 FPS
    320×240 – 2.86 FPS

    3dfx Glide:
    640×480 – 4.69 FPS
    512×384 – 4.73 FPS

    Hrát se to nedá ani v jednom případě, ale vliv 3dfx je evidentní :)

  • joe napsal:

    … velmi zvlastne vysledky .. http://www.youtube.com/watch?v=VQDiQH6gfM0 .. tomuto to bezi rovnako zle ako tebe .. vidim chybu vo fpu kode oboch hier .. vid aj Qvak na amige 060/75mhz .. http://www.youtube.com/watch?v=KgpI9OX5QS8

  • Sledge (admin) napsal:

    A konečně jsem našel hru, kvůli který dává 3dfx na 486ce smysl – Descent. Hýbe se to kolem 25fps i v 800×600 a vypadá to dost dobře! Jen se mi z toho trochu dělá šoufl :)

  • joe napsal:

    … co tak terminator future shock .. ehh ..

  • Thomeless napsal:

    Ja ti nejak nevim ale slovo Cyrix bych predemnou moc nerikal.Vis preci ze jsem ho mel ve verzi PR200 a v mnoha pripadech tomu tvoje Pentium tusim 133 nakopalo prdel.

    • Sledge (admin) napsal:

      Protože ten tvůj Cyrix byl vyloženě nemocnej. Takovej festival modrejch smrtí jsem jaktěživ neviděl :))

      Pamatuju si, že zrovna Quake jsme řešili – na mojí P133/3dfx vypadal o tři galaxie a jednu hvězdokupu líp, než na tvý strojovně, což byl tou dobou tušim Duron 600MHz? :) NHL98 podobně…

  • Neny napsal:

    Sledge: vyzkoušel jsi NFS2 ? Jinak už mi chodí internet na 486 :-) :-) :-) jupí, jen IE5 nějak nezvládá a nemohu sem psát, fórum to bere jenom na čtení, vkládání odpovědí nejde :-(

  • Neny napsal:

    Myslíš Sledge, že kdyby jsi měl tu 3dfx Voodoo II. s 8MB RAM tu co mám já, tak že by to bylo rychlejší ?

    • Sledge (admin) napsal:

      Nn, on je problém opačnej – i ta první Voodoo se jednoduše fláká, protože PC jí není schopný dostatečně rychle krmit. S Voodoo 2 bude výsledek na chlup stejnej.

      NFS2 jsem ještě netestoval, ale když vidim, jak se NFS hejbe v 640×480, tak upřímně pochybuju, že to nějak rozumně poletí. Pamatuju si, že bez 3D karty se to nehejbalo ideálně ani na P120…

  • Neny napsal:

    počkej NFS jednička Ti na tom neběží plynule ? ? ? se 64MB RAM … no to čumim :-(

  • Neny napsal:

    tak já snad už teď konečně stáhnu ten software na benchmark a otestuji svoji 486DX4/120 :-)

  • Neny napsal:

    OK, jdu na to ! Ukecal jsi mě, snad nevzbudim malou…

    • Neny napsal:

      Už to testuju, ale nečekal jsem, že to bude opravdu na celé dopoledne ! :-))))))

      • Neny napsal:

        se mi to žvejklo, safra, najdeme jinej benchmark, co Ty na to Sledge ? Já kdysi používal uplně jednoduchý a to ,že to neumí fotku, to nevadí, vyfotíš monitor ne ? :-)

        • Sledge (admin) napsal:

          Přesunem to do fóra, ok? Pak to tu smáznu. A jestli se ti to seklo, máš něco špatně :) Jinej benchmark bych nerad, tenhle je docela používanej, tzn. se dobře srovnávaj výsledky…

  • Neny napsal:

    Klidně to přesuň do fóra, já měl a mám doposud DOSovej benchmark, který byl v pár vteřinách hotový, čekat dvě až tři hodiny na test HDD, to je hrozný… :-(

  • Neny napsal:

    no tak tam jsem se s tím testem nedostal, tak já to zkusim ještě znova :-)

  • mak napsal:

    rozhodne REDNECK RAMPAGE!!!!!!!!!! pak Duke nukem 3D! Doom I a II, Shadow warrior! Ale chtelo by to procik idealne pentium 133, na kterym parim a spokojenost velika-mam tam samozrejme kartu 3dfx Voodoo 1 (4MB). A obrovskou radost mam ze hry RISKUJ! a X-FILES THE GAME-vyzkousejte tendle kousek je sice asi na 6x CD, ale stoji za zahrani.

  • MevriK napsal:

    Pěkné, ale měl bych dotaz ohledně grafiky a akceleratoru, hlavne bych se chtel zeptat ve kterych slotech bylo to ci ono zapojeno ISA nebo PCI?
    Já osobne mel taky 486 a PCI jsem tam nemel.
    A k tomu bych chtel jeste dodat ze pokud jsi mel zvukovku taky zapojenou v nejakem ISA slotu tak se spolu zvukovka a grafika hadaji a kdyz zakazes zvuk pojede to plynuleji alespon takova je ma zkusenost z dob kdy nebylo na pentium a 486 nestihala :)

    • Sledge (admin) napsal:

      Samozřejmě PCI. Desky pro 486ku seženeš v mnoha příchutích – pouze ISA, ISA + VL-BUS a ISA + PCI. Desky s PCI se vyráběli v letech, kdy už se běžné prodávalo Pentium a 486ky byly taková low-cost alternativa. Bohužel se to projevilo i na kvalitě, PCI chipsety pro 486ky nestojí za moc…

      ISA zvukovka by určitě nic zpomalovat neměla, to spíš vypadá na nějaký hardwarový konflikt (IRQ?). Možná v nějakých echt náročných hrách, kdy člověk honí každý ždibíček výkonu, popř. kdy hra používá pro zvuk / hudbu nějakou náročnější kompresi.

  • MevriK napsal:

    Já už si nevzpomínám proč se to navzájem zpomalovalo, jen si pamatuju že moje 486 DX 66Mhz měla právě jen ISA sloty a když jsem si za šílených 800 kč koupil zvukovku, resp dostal k vánocům tak se některé hry, např Horké léto sekaly když jsem je hrál se zvukem, když jsem zvuk zakázal bylo to bez problémů. Vím že jsem tenhle trik četl někde v Levelu nebo Score co tehdy soused odebíral.
    Ale připomněl jsi mi že to byly sladké časy které mě naučily kompum alespoň trochu rozumět, a né jako dnešní generace která bez myši neudělá nic:)
    To byly časy kdy jsem začínal na Didaktiku Gamma pak 486 s MS-Dos a Win 3.11
    pak postupně 95 a než se cca před 15 lety odebrala 486ka do křemíkového nebe jela na Win 98 SE. Jo to byly časy dir, cd.. atd :)

Přidej komentář (přihlášení / registrace)

(Komentáře s více jak 2 odkazy musí počkat na schválení.)

Podpořit finančním příspěvkem »
Shadow bazar, retro herní džungle