Možná preferujete adrenalinové závodění, možná s oblibou porcujete emzáky na malé zelené kousky, možná se zavíráte v temných bludištích a bijete kostlivce hlava nehlava. Ale pokud jste v polovině devadesátých let vlastnili PC, vsadím malíček na levé noze, že se vám někde v pozapomenutém kousku schovával adresář pojmenovaný možná TIM, možná MACHINES. A v něm? Logická pecka první třídy - The Incredible Machine.
Hra je založená na čemsi, čemu se říká Rube Goldbergův stroj (Rube Goldberg-type contraption / machine). Jde o záměrně překomplikovaný stroj vykonávající v zásadě jednoduchou funkci velmi složitým způsobem. Takové mechanické daňové přiznání...
(No nevejrejte na mě, já jsem zprvu taky netušil, že to dneska bude se vzdělávací vsuvkou... inu, stalo se!)
Např. hned v první úrovni The Incredible Machine je potřeba dostat basketbalový míč na určené místo. Toho dosáhnete pomocí trojice krabic s rozzuřenými křečky, trojice pohyblivých plošin, dvojice řemenů a trojice bowlingových koulí. Snadné, že? V úrovních dalších samozřejmě řádně přituhne a zlenivělé mozkové závity se pěkně protočí.
Hra má řadu pokračování a spin-offů, jako jsou např. ještě šílenější Incredible Toons. Posledním oficiálním příspěvkem do série je The Incredible Machine z roku 2011 pro platformu iOS.
A nyní jsme se dočkali nepřímého pokračování s názvem Contraption Maker. Princip hry se nezměnil, stále jde o skládání roztodivných funkčních prvků do co možná nejsložitějších mechanismů. Za projektem mimo jiné stojí i vývojáři původní The Incredible Machine, odborný dohled je tedy zaručen. Můžeme se těšit na pohlednou grafiku, uvěřitelný fyzikální engine, ďábelské hlavolamy, více než stovku součástek a volný mód, ve kterém se vaše kreativita utká s vaším neumětelstvím (v mém případě většinou vyhrává to druhé...).
Nepřijde vám na celém projektu něco divného? Ano, tentokrát žádný Kickstarter! Už jsem tomu klasickému modelu pomalu začal odvykat :) Cílovými platformami jsou Windows a Mac, nemusíme se tedy bát nějaké mikrotransakcemi zasyflené mobilní hříčky.
První hratelné verze bychom se měli dočkat během léta, soudě dle informací na webu se už brzy první nedočkavci budou moci přihlásit do early access programu (jak tohle sakra přeložit?). Aktuální informace o projektu naleznete na oficiálním blogísku.
Na TIMovi jsem (sic ne v devadesátých letech) propařil hodiny. Toons byly skvělý a pro mě byl favorit TIM2. Ten Contraption Maker vypadá pěkně, jsem na to zvědavej!
Mimochodem z novějších Rube-Goldberg games podle mě stojí za zmínku Crazy Machines a Crazy Machines 2 (Crazy Machines: Elements stojí spíš za zamlčení), který sice nejsou od původních autorů, ale jsou moc pěkně udělaný (hlavně ta dvojka, která má třeba v jednom DLC i vodu).
Áno, tohle můžu v jakémkoliv množství. A nepřítomnost Kickstarteru mě docela překvapila, v poslední době se mi zdá, že se bez něj už nikdo ani neuprdne :)
TIM jsem také hrál hodiny, ale asi ne všechny levely :)
Early access program je takový překladatelský oříšek, takže bych asi hodně volně přeložil jako program přístupu pro nedočkavce, protože jinak je to peklo.