#hvdosdev

První krůčky ve Skyrimu

Podpořit high-voltage.cz na STARTOVAČI

19 patronů přispívá částkou 2128 Kč měsíčně

Je to malá dvacka pro čtenáře, ale velká vzpruha pro HV! ;)

Stay retro! Ale někdy si od těch hrubých pixelů a 2D grafiky taky trochu odpočiňte. Já to čas od času udělám, většinou mě přinutí nejnovější příspěvek do série GTA, tentokrát mě ze správné cesty svedl Skyrim.

Bez skrupulí přiznávám, že kopie, ze které hraju, je "zakoupena" Razoru 1911. V sobotu jsem totiž, stižen prudkou kocovinou, neměl sílu ani možnost jít někam shánět placku. Ovšem ujišťuji vás, že originálku hodím do košíku hned, jak u zeleného mužíka vyberu několik vánočních dárků ;)

První krůčky ve Skyrimu

Nejprve ke grafice. Četl jsem celou řadu komentářů nadšených i komentářů rezervovaných a přikláním se spíše k těm druhým. Engine rozhodně umí vykreslit ohromující scenérie, ovšem nehrajete-li na nejvyšší detaily, příliš často na vás kouká Morrowind. Pravda, mám zoufale pomalou mašinu s Pentiem E5300, 4GB RAM, Radeonem HD4670 a WinXP, takže chyba je nejspíš na mojí straně, ale přeci jen, čekal jsem víc.

Co mě opravdu vadí, je výchozí FOV. Vypadá to jen o trochu lépe, než když koukáte skrze ruličku od toaletního papíru. Mě osobně to způsobuje problémy s orientací a to jak v exteriérech, tak v interiérech. V interiérech je to navíc znásobeno špatným světlem; problém, který jsem měl už u Morrowindu. Stíny nejsou dost výrazné na to, aby plasticky prokreslili scénu a občas mám, stoje např. v jeskyni, problém najít ústí chodby. Prostě proto, že není o moc tmavší, než okolní zdi.

Animace NPC je místy komická, ale není to taková trága, za kterou to někteří vydávají. Naopak, některá monstra, jako např. již zmínění pavouci, jsou rozhýbána perfektně. Mimochodem, taky se vám stává, že se potvora zasekne a nechá se ochotně oždibovat?

Zvuky a hudba. Jelikož jsem trošku barbar, který za vrchol veškerého muzicírování považuje Lemmyho variace na rock'n'roll, těžko se můžu vyjadřovat ke kvalitám soundtracku. Ale co se mě týče, hraje to moc pěkně a zvučí ještě lépe.

A dabing? S tím imitátorem Arnolda Schwarzeneggera měl Dan Vávra pravdu (v procentech už si ovšem malinko zapřeháněl). Netuším, odkud dotyčného dabéra vyhrabali, ale opravdu to zní, jako kdyby se svého času populárně-upocený Faltus pokoušel po jednom shlédnutí Komanda co nejvěrněji napodobit našeho oblíbeného rakouského kulturistu. To v Bethesdě nemají uši? Naštěstí dabérů je podstatně víc, než čtyři, a onen komik s rakouskými předky vás tedy hru maximálně sem tam pobaví, ale otravovat nezačne.

O uživatelském rozhraní už toho bylo napsáno dost. A všechno je pravda. Byla by výzva pokusit se vymyslet něco z pohledu PC hráče ještě nepoužitelnějšího. Inventář mi nejvíc ze všeho připomíná stařičkou hru Alone in the Dark. S tím rozdílem, že v AitD jste sebou vláčeli max. desítky předmětů, ve Skyrimu jsou to bez problémů stovky.

Co se stalo s prostým a báječně osvědčeným "věšením" předmětů přímo na avatara? Co je špatného na znázornění batohu, ve kterém je umístěna mřížka s okýnky pro předměty? Proboha, windowsová hříčka Castle of the Winds má inventář řešený o galaxie lépe, než Skyrim!

Rozhraní navíc nemá jednotná pravidla. Někde kliknout myší jde, někde ne, někde jde jen občas, pokud má zrovna hra dobrou náladu. Pravidla pro ovládání jsou jiná v každém submenu. Boj s menu vás vyčerpá víc, než boj s draky.

To ale plivu síru na všechny strany, co? Omyl. Přes veškeré technické nedostatky je Skyrim skvělá věc k hraní. Propracovaný svět, ve kterém se ztratíte raz dva. Svět, kterému nějaké ty mušky rádi odpustíte, máte-li trochu soudnosti, fantazie a nepotřebujete-li vše naservírované na stříbrném podnose. Svět, který vás, chcete-li, vede za ručičku hlavní příběhovou linií, ale který vám zároveň dává možnost se na ní zcela vybodnout.

Na první zasednutí jsem Skyrimu dal cca 10 hodin v kuse. Není to moc, spousta z vás si určitě dala víkend nonstop s Red Bullem nitrožilně, ale mě už se něco podobného dlouho nestalo. A proč jsem zrovna u Skyrimu vydržel tak dlouho? Protože mě vyloženě zaujaly úvodní questy. A chtěl jsem víc, dál!

Zjistil jsem, že se dá koupit kůň. A chtěl jsem ho. Zjistil jsem, že se dá koupit dům. A chtěl jsem ho! Při putování světem jsem narazil na ruiny jakéhosi hradu, či snad opevnění. Jal jsem se zkoumati. Lovil jsem zvěř, abych měl kůži potřebnou na výrobu nové zbroje. Pak jsem chvíli bezcílně bloumal a zkoušel z výšky ustřílet horského obra. Chytal jsem bandity, protože mě o to jakýsi pidimužík požádal. Přidal jsem se ke guildě válečníků The Companions. A bojoval jsem s drakem!

Ve svém skromném příbytku si hýčkám truhlu, ve které archivuji veškeré knihy, které ve hře naleznu. Možná jednou přijde extra dlouhý zimní večer a já se do nich s chutí pustím. Při cestě do vzdálené vesnice jsem byl svědkem epické bitvy dvou obrů, mamuta a hrstky banditů. A bojoval jsem s drakem!

Ano, Skyrim opravdu obsahuje 100+1 věcí, která vás budou vytáčet a obtěžovat. Ale nenávidět Skyrim jako celek? To je jako nenávidět život za to, že vám sem tam nechutná jídlo, že občas dostanete chřipku a každé druhé pondělí se srazíte s blbcem. Ta desítková hodnocení si Skyrim možná nezaslouží, minimálně kvůli technické stránce a především příšernému UI, ale HRA samotná je k té desítce zatraceně blízko. A to především za ten obrovský a v zásadě funkční svět nabitý možnostmi. Hrajte, jak chcete, dělejte, co chcete - pískoviště máte.

Žádné finální hodnocení nedám. Za prvé mám nahráno příliš málo, za druhé nejsem recenzent, ale pouhý blogger se specifickým záběrem! ;) Ale rozhodně Skyrim doporučuju k zahrání. Dostane vás.

P.S. Na žádné extra bugy jsem nenarazil, snad 2x mi hra padla na plochu. Jediný problém bylo neustálé několikavteřinové zasekávání v exteriérech. To vyřešil patch stáhnutý z http://enbdev.com/download_en.htm - jde i knihovnu (DLL), která se nahraje do adresáře hry. Problém souvisí se DirectX9.

Autor: Sledge

DOS, 486, retro! Sběratel starých počítačů, her a konzolí. Profesně webový desetibojař a dělník informačního věku.

Komentáře k:
"První krůčky ve Skyrimu"

  • Gajdoch napsal:

    Ha, ten patch vyzkoušim, taky se m to občas na chvíli zahryzne, ale nebylo to tak hrozný, abych hledal možnosti nápravy :)

    Jinak co se týče náročnosti, na mym E8400 s 260GTX se dá plynule hrát na Ultra detaily (DX9)

Přidej komentář (přihlášení / registrace)

(Komentáře s více jak 2 odkazy musí počkat na schválení.)

Podpořit finančním příspěvkem »
Shadow bazar, retro herní džungle