Výzva s odměnou: stvořte „shareware“ FPS akci!

3dfx Voodoo

Podpořit high-voltage.cz na STARTOVAČI

20 patronů přispívá částkou 2348 Kč měsíčně

Je to malá dvacka pro čtenáře, ale velká vzpruha pro HV! ;)

Pamatujete ten krásný čas, kdy opravdové 3D bylo něčím novým a zajímavým? Kdy jste ve verdiktech recenzí mohli číst věty jako "je to nádherné, ale bez 3D karty to ani nezkoušejte"? Kdy se v herních časopisech začaly nesměle objevovat první 3D benchmarky grafických karet? Čas 3dfx Voodoo?

Technologické okénko pro mladší ročníky:

Společnost 3dfx Interactive založená roku 1994 přišla v roce 1996 s revolučním 3D čipem Voodoo Graphics. Ten byl nejprve používán v arcade automatech, ovšem díky poklesu cen pamětí byla společnost 3dfx schopná vstoupit na trh grafických řešení pro osobní počítače. Vynikající výkon a rozumná cena by k fenomenálnímu úspěchu pravděpodobně nestačili - masovou oblibu Voodoo karet zapříčinily především skvělé 3D hry čipem podporované. Za všechny např. Tomb Raider, Descent II či Quake.

Z dnešního pohledu je nezvyklé technologické řešení původních Voodoo karet - nešlo o plnohodnotné grafické karty, nedisponovaly totiž 2D čipem. Proto bylo potřeba mít v PC klasickou 2D kartu (typicky levnou S3 Trio/Virge) a tu s 3D kartou propojit speciálním kabelem vně PC. Monitor bylo poté zapojen přímo do Voodoo. V případě 2D zobrazení byla tedy Voodoo karta jen průchozí, v případě 3D přebrala otěže a o obraz se postarala sama. Velmi brzy se samozřejmě objevila i kombinovaná 2D/3D řešení, např. Voodoo Rush (čip Voodoo 1) či Voodoo Banshee (čip Voodoo 2).

Zajímavostí je dnes dobře známá SLI technologie. Zkratka tehdy neznamenala Scalable Link Interface, jako dnes u nVidie, ale Scan-Line Interleave. V podstatě šlo ale o to samé, tedy možnost zapojení dvou karet najednou v zájmu zvýšení výkonu. Oficiálně se poprvé tato technologie objevila s kartami Voodoo 2, ovšem SLI šlo využít i s kartami Voodoo 1. Grafické karty Voodoo 4 a Voodoo 5 dokonce měly SLI de facto jako základ architektury. Celá rodina těchto karet totiž stavěla na novém čipu s označením VSA-100 (VSA = Voodoo Scalable Architecture). Navyšování výkonu se realizovalo "prostým" přidáváním VSA-100 čipů. Zatímco tedy karta Voodoo 4 4500 obsahovala jeden VSA-100 čip a Voodoo 5 5500 čipy dva, na trh neuvedená Voodoo 5 6000 měla být osazena čipy celkem čtyřmi.

Zatímco 3dfx po úspěchu prvních dvou Voodoo čipů trochu klimbala na vavřínech, konkurence se s vervou pustila do nového odvětví a brzy začaly na trh proudit nové grafické karty s vlastním řešením 3D. Ač technologicky na výši, zprvu trochu těžko dotahovaly náskok v kompatibilitě - 3dfx jako API nepoužilo Direct3D či OpenGL, ale na míru šitý Glide. Celá řada 3D her uzpůsobená pro Glide tedy nefungovala na jiných grafických kartách. I přeš tuto počáteční výhodu ovšem nakonec konkurence 3dfx doslova převálcovala výkonnějšími a levnějšími produkty. Jak rychle firma zazářila, tak rychle také zhasla a roku 2000 došlo k odkoupení naší známou nVidií.

Nostalgické okénko pro ročníky starší

Dovolím si vašim ctěným zrakům předložit skromnou kolekci 3dfx karet v mém osobním vlastnictví. Ta nejdelší mrcha vespod je Voodoo Rush (výrobce Biostar) s 6MB videopaměti. Vpravo nahoře je klasická Voodoo s 4MB VRAM výrobce neznámého. Můj značkový Diamond Monster 3D bohužel skončil neznámo kde. A nakonec vlevo nahoře je opět neznačková Voodoo 3 2000, která neskutečně topí! A jak jsem se dnes dozvěděl, v nejbližších dnech se kolekce rozroste o další kousek, a to Voodoo 2.

3dfx Voodoo

Mimochodem, ta Voodoo Rush měla původně najít domov v počítači s 486DX5/133MHz, z dlouhé chvíle si totiž ladím nejvýkonnější možnou 486ku, ale bohužel jsem dospěl k závěru, že ač je DX5/133MHz papírově na úrovni Pentia 90, na hraní 3D se nehodí. Quake 1, který na P75 s 3D kartou sviští jako vítr, se na DX5 téměř nehne.

A co vy? Ať zvedne ruku ten, kdo měl či dodnes má kartu s 3dfx Voodoo a kdo dodnes hraje staré 3D hry! Jakou nejlepší a nejhorší "klasickou" 3D hru jste dali své Voodoo kartě k přechroustání?

Autor: Sledge

DOS, 486, retro! Sběratel starých počítačů, her a konzolí. Profesně webový desetibojař a dělník informačního věku.

  • | Kategorie: PC 

Komentáře k:
"3dfx Voodoo"

  • MickTheMage napsal:

    3dfx Voodoo 3 3000 bola moja prva grafika, teda 3D karta a imho na svoju dobu bola vyborna, bohuzial po 3 rade, uz isla 3dfx pomaly na kremikovy cintorin :)

  • Virus_3000 napsal:

    za první peníze z brigády jsem si koupil kdysi 3dfx Voodoo 3 2000 PCI s celými 16MB paměti! To bylo nadšení, když dorazila domů a dalo se pařit… :)

    Jinak staré hry jednoznačně ANO… Co bych asi na tomhle webu jinak pohledával, že? ;)

  • Robotron3 napsal:

    Nerekl bych, ze konkurence prevalcovala 3dfx vykonem. Naopak na cem 3dfx dojela bylo prave soustredeni se na vykon a naprosta ignorace direct3d a inovaci, ktere byly v dobe Voodoo2 uz jasne dane. Uz treba jen jak Voodoo tvrdilo, ze pro 3D grafiku staci a bude stacit pouha 16bitova barevna hloubka a podobne nesmysly. A v te dobe uz Nvidia a Ati prichazeli ac s grafikami, ktere byly oproti 3DFX na Glide spise pomalejsi, (nejvic to bylo videt na Unreal enginu), tak lidi uz zacli kupovat Rivy TNT, protoze to byly karty, ktere hledely do budoucna a nebraly se na svem pisecku jako 3DFX se svym divnym rozhranim urcenym ciste na vykon v pocitacovych hrach, ale nevyuzitelnych k nicemu dalsimu.

  • Sledge (admin) napsal:

    Robotron3: Formulace „poměr cena / výkon“ by asi byla přesnější. Měl jsem na mysli hlavně karty s VSA-100 – velký hrubý výkon, ale díky absenci celé řady moderních technologií realita chmurná, aspoň v benchmarcích. Do toho obří rozměry, teploty, pozdní příchod na trh apod. Celkově to nebyly moc sexy karty :) Ale Voodoo 3 byla imho ještě špičková, až na těch 16bit barevný hloubky.

  • Lano napsal:

    Jojo , Voodoo Rush, moje prvni 3D karta :-) Pak Voodoo 2 a pak jsem presedlal k Nvidii a 3dfx sli do kopru :-)

  • davesade napsal:

    Aniž bych chtěl nějak hnidopišit, tak ani Quake a ani Descent 2 neměli podporu 3Dfx v základu, ale až dodatečným patchem o dost později (Quake podporoval akceleraci Rendition, Descent 2 dokonce S3 Virge, kterého jsem kdysi měl). V podstatě bych se nejraději pozastavil i nad Tomb Raiderem, kterého jsme hráli většinou na DOSu, že ;).

    Druhou věcí, související – 3Dfx podporovalo v omezené míře OpenGL (MiniGL) a i Direct X – samotný Glide by se neuchytil.

    Každopádně si měl zmínit Turoka ;).

  • Wrynn.CZ napsal:

    Sledge kdyz uz si psal o tom SLI tak si mohl doplnit v cem je rozdil, Voodoo se strida po jednom ramu (tudis to ma limity) a nVidia to ma reseny ze obraz rozdeli na pulky (nebo snad dokonce se to da nejak pomerem menit)

    Jinak doma jeste nejaky Voodoo mam, se skoro podivam jestli by ti to nerozsirilo sbirku.
    Moje stare grafiky byly Trident3D, Riva TNT2 32MB, Voodoo ne ze bych k tomu tridentu neplanoval, ale nejak to nevyslo, tak jsem videl co z toho lezlo alespon u kamarada. Her co to podporovali sme par meli. (uz se me neptej ktere z tech co jsme hrali to konkretne byly)

  • Sledge (admin) napsal:

    @davesade: Klidně hnidopiš, máš samozřejmě pravdu. Descent 2 je tam hlavně proto, že byl často na plackách dodávanejch v retail balení. A to platí myslim i pro Tomb Raider (aspoň jako demo). Ale osobně jako zásadní titul chápu toho Quake, popř. Unreal. Jestli bych si tehdy kvůli nějaký hře pořizoval 3dfx, tak by to byla jedna z těch dvou. A Turoka jsem nehrál, takže jsem si na něj ani nevzpoměl :)

    Btw. k tý Virge: viděl si mezi akcelerovanou a neakcelerovanou verzí nějakej rozdíl? Já jen, že Virge jsem kdysi taky měl a jakýkoliv pokusy a zapínání 3D dopadaly otřesně, ta karta byla k vzteku :)

    A všem za ty postřehy každopádně díky, nepřesností se určitě dopouštím, vždyť taky v době uvedení Voodoo 1 mě bylo teprve 12 let! (kurva to to letí) :)

    • Rapier napsal:

      Měl jsem S3 Virge DX/GX 4MB a asi tak 10-15 min na ní běžel akcelerovaně Star Wars Jedi Knight: Dark Forces II než spadnou do Windows 98. Ovšem ten pocit, že jsem mohl hrát jedinou hru s 3D akcelerací, ten byl k nezaplacení. Co na tom, že hra spadla, že?

      Kamarádi co kupovali drahé 3D akcelerátory (Savage 4, Voodoo 1-2) z toho byli paf. :)

  • Wrynn.CZ napsal:

    Hele vis co vypada taky uplne suprove s 3Dfx? Half-Life a dokonce DIablo II, jen kvuli temhle dvoum bych to fakt chtel mit, protoze HL1 Source je odflaklej a project Black Mesa zatim v nedohlednu, a na OpenGL a dalsim vypada HL1 fakt hnusne, to diablo si ted nevybavuju jestli bylo hezci.

  • Sledge (admin) napsal:

    @Wrynn.CZ: Diablo 2 už se zapnutym 3D nehraju, na 17″ se mi z toho dělá regulérně blbě, ty hrátky s perspektivou, co engine předvádí, většinou zažívám jen při návratu z nádražky. HL1 vypadá na 3dfx líp, než na jiný kartě přes OpenGL? Divný, to musim zkusit :)

  • Wrynn.CZ napsal:

    Jako, z toho videa uz se to neda rici, mluvim podle hodne stare vzpominky.
    http://www.youtube.com/watch?v=wKLgKlHjBwU

  • davesade napsal:

    2Sledge: Turok byla přelomová hra ze dvou důvodů. Za prvé – natvrdo ke svému spuštění vyžadoval 3Dfx – Glide. To mimo jiné způsobilo vznik emulátorů Glide pro silnější karty typu Riva TNT. Za druhé – šlo o port z N64 – to hezky demonstrovalo „nadřazenost“ této konzole.

    Half Life 1 na 3Dfx si dobře pamatuju, nevím, jestli bych řekl, že vypadal líp, ale vím, že běžel „jakoby plynuleji“ a že měl rychlejší loadingy. Byl ale omezen na 640×480, moje zlatá Riva TNT to zvládala v klidu na 1024×768.

    Jinak Descent 2 na Virge měl patrnou akceleraci, rychlost a některé světelné efekty. Sám jsem tehdy věřil, že mi 3Dfx netřeba. Dokud jsem neviděl Unreal, Soldiers of Fortune, Quake 2, Kingpin, Terracide, Forsaken (N64), Jedi Knight… ;) Byla to zajímavá doba. Většinu her bych z tohoto období odsoudil, ale některé se prostě zapsaly, i když se vezly na módní vlně 3D akcelerace.

  • TheBastard napsal:

    moja prva grafika bola na 486ke nejaka 2 ci 4 megova :)
    A pamatam si na 3DFX voodoo presne, hlavne na to carovne slovicko voodoo :)

  • Virus_3000 napsal:

    Jo a 3dfx Voodoo1 byla opravdu přelomem, protože spousta her pro ní byla následně upravena (namátkou NFS2, kde s 3dfx kartou lítaly vločky/komáři na trati)… Kdysi firma 3dfx měla hodně zvučné jméno… časem pozbyla prestiž a pomalu upadala v zapomnění, až jednou byla pohlcena… tuším že ATi (dnešní AMD) jí sežralo. :) Ale kdo měl kdysi 3dfx kartu, to byl machr! Spousta her mu šla mnohem líp, než jeho okolí. Nechal jsem se unést, omlouvám se. Hodiny a hodiny paření starých her kdysi dávno na mě nechaly následky.

    • Rapier napsal:

      Pohlcena byla ale Nvidií, která převzala celou řadu tehdejších technologických features 3Dfx a konkrétně speciální efekty, hlavně zmíněná mlha viz příspěvek níže, bylo poté možné pozorovat u dalších titulů např.: Lock On Modern Air Combat na Nvidia GPUs alá GeForce 3 250, apod. ATI trvalo nějakou dobu než vyrovnala technologický náskok Nvidia po nákupu 3Dfx. Vlastně až s Radeony 9600/9700/9800 dorovnala pozice.

  • Anastaz napsal:

    Mám doma dvě v2 a je to docela nářez.
    Mimochodem, jde na tom rozjet i Doom 3 – ozkoušeno :)

    http://www.3dfxzone.it/enboard/topic.asp?TOPIC_ID=1462

  • zaty napsal:

    2Wrynn: SLI u voodoo 1 a 2 fungovalo tak, ze jedna karta renderovala sude a druha liche radky. z toho taky SLI = Scan-Line Interleave. Diky tomu taky byla zatez rovnomerne rozdelena a nemuseli resit problem ze by v jednom framu byla slozitejsi scena nez v druhem. Mam pocit ze pri implementaci noveho SLI resila nvidia problem, ze v nekterych byla horni polovina sceny vyrazne narocnejsi nez spodni a tedy nedochazelo k idealnimu rozlozeni zateze.

  • Wrynn.CZ napsal:

    @zaty: Jasne dik, me samotnymu nejak nesedela logika proc to bylo tak priserne omezeny… :D

  • Aminux napsal:

    Virus3000
    3dfx pohltila nVidia. přesně si na tu dobu pamatuju.

    • Aminux napsal:

      Podle mě důvod, proč 3dfx skončilo, je přímo v článku popsaný:
      „Navyšování výkonu se realizovalo „prostým“ přidáváním VSA-100 čipů. Zatímco tedy karta Voodoo 4 4500 obsahovala jeden VSA-100 čip a Voodoo 5 5500 čipy dva, na trh neuvedená Voodoo 5 6000 měla být osazena čipy celkem čtyřmi.“
      Takže místo toho, aby vyvinuli jeden výkonný čip který by se dokázal postavit konkurenci, navyšovali výkon jen pouhým přidáváním technologicky zastarylých čipů. Výsledkem bylo topící, žeroucí a asi i drahý monstrum. Kdo by něco takového chtěl?

  • Vencino napsal:

    Pamatuju voodoo rush, velká kráva v bedně, ale ten Turok to byl pecka :)

  • DeadMan napsal:

    No, co si pamatuju, tak jsem měl VooDoo 3 2000 a jel jsem na tom QUAKE3: Arena a v pohodě. Jediná nevýhoda byla, že to jelo jenom na 16-bit zobrazení… Ale jinak naprostá pohoda :-)

  • Jarda napsal:

    voodoo 1 byla moje první 3d karta a byl jsem z toho totálně vedle, ten skok byl ohromnej, to už se ted prostě nestane, všechny karty na sebe navazujou strašně rychle,myslím tim i další generace voodoo 2 a 3, jsem rád že jsem zařil tenhle velkej moment herní historie.

  • Michal napsal:

    Duvod proc ti jedou veci na Pentiu a na DX5 nejedou je v matematickym koprocesoru, ktery je tak zalostny u AMD, ze jako by tam vubec nebyl.

  • Falcon napsal:

    Protože jsem v roce 1997 nastoupil jako student SŠ a naprosto čerstvého, první rok otevřeného oboru „Informační Technologie“, éru 3DFx jsem si užil nadoraz :) I když ne osobně, protože tehdy stála kolem 7 000 Kč a na to jsem fakt neměl, takže jsem si smutně nahradil S3 Trio 64V+ 1MB za kancelářskou ATI Rage II 4MB, se kterou jsem se trápil (kterou jsem trápil) 2 roky.
    Nicméně – v srpnu roku 2000 jsem měl kapsy plné peněz z brigády a chystal se na nějaké grafické „dělo“. Nakonec vyhrála TNT2 Pro 32MB – nabídla o 16MB RAM víc a 32-bit hloubku barev (opravdu 3DFx neumělo víc než 16-bit!) oproti Voodoo 3.

  • Falcon napsal:

    Ale jinak bych ten rok 2000 označil pro grafické akcelerátory za zlatý – bylo tolik porovnatelných alternativ!
    S3 Savage 4, 3DFx Voodoo 3, NVidia Riva TNT2, ATI Rage 128, Matrox G400…

    • Rapier napsal:

      S3 Savage 4 měli skoro všichni mí kamarádi. Problém byl, že co ušetřil na HW to poté proklínali na ovladačích. S3 uměli fajn HW ale ty ovladače jim moc nešli.

  • mak napsal:

    Voodoo 1 ze slo do SLI? nikde jsem nic nenasel! To je blud, nebo ne?

    • Sledge (admin) napsal:

      Blud to neni, existovala firma, která to vyráběla, tušim Quantum3D? Blbě se to dohledává, ale někde jsem na to narazil :) Standardní feature to ale nebyla.

  • Luděk napsal:

    Zdravím, i já měl skvělé zkušenosti s 3DFx Voodoo 3 2000 16MB ! Jak se tu píše první brigádička a grafika v té době za 2800,- byla moje hned sem nainstaloval a hrávalo se suprově – GTAčka 1,2 , NFS 3,4, Unreal Tournament, Turok a další :D skvělý skok z jen 3D karty která byla podporována 4MB

  • Rapier napsal:

    První 3Dfx kartu jsem koupil Voodoo 1 4MB. Bylo to v době kdy už na trhu byla dostupná dražší ale výkonnější Voodoo 2 8/12MB. Karta šla obratem z domu, protože obrazová kvalita až na 3Dfx speciální efekty stála proti mé tehdejší ATI Rage IIC za nic! A co hůř, u legendárních arkádových závodů Need for Speed III: Hot Pursuit nebyl k dispozici pohled z kokpitu na palubní desku a volant! To uměla i ATI Rage IIC, která delší dobu po vydání přišla s ovladači co razantně zlepšily kvalitu!
    U kamarádů jsem toho dost nahrál na Voodoo 2 (hlavně legendární Aliens versus Predator 99), ale další Voodoo doma bylo až Voodoo 3 16MB do AGP. Nakonec šla také z domu, protože tehdejší konkurence (ATI Rage 128, Nvidia TNT2, Matrox G400) nabízela již lepší ovladače a v mých oblíbených leteckých simulátorech od Jane’s – IAF a USAF bohužel Voodoo 2/3 zobrazovala modré kraje u letadel a dalších objektů, což bylo obzvláště viditelné u externích pohledů. :( Neptejte se mě proč tomu tak bylo, ale ATI a Nvidia tím tehdy netrpěla.
    Nakonec rodiče od přítelkyně koupili PC Celeron 433 s STB Velocity 100 8MB AGP (což byla papírově slabší Voodoo 3 16MB PCI) a to byla pecka!
    Need for Speed IV: High Stakes na tom na rozdíl od mé tehdejší ATI Xpert@Work 8MB AGP běžel nejen rychleji, ale měl i výrazně lepší speciální efekty (mlha, voda od kol za deště, atd.). Obzvláště z té 3Dfx mlhy co posléze převzala Nvidia po zakoupení 3DFx jsem byl úplně paf.
    A co víc! Po odemčení druhé texturovací jednotky v registrech na tom běžel skvěle i Quake II a další hry v 1024*768. :) Na tuhle GPU vzpomínám jako na to nejlepší z rodiny 3Dfx, dodnes ji máme doma. Za málo peněz hodně muziky. Dnes už takovou nabídku mezi současnými GPU aby člověk pohledal. Karta se kterou se daly hrát tehdejší hry v 800*600/případně i 1024*768 v maximálních detailech a stále s hratelnými fps.

Přidej komentář (přihlášení / registrace)

(Komentáře s více jak 2 odkazy musí počkat na schválení.)

Podpořit finančním příspěvkem »
Shadow bazar, retro herní džungle