5.5.1992 se světu představila hra revolučního zpracování a úplně nového žánru. Ano, už před tím se tu pár pokusů o rozumné ztvárnění 3D prostoru objevilo, ale až hru Wolfenstein 3D čekal opravdový úspěch.
Čert ví, jestli za to mohlo skvělé zpracování (parádní zvuky, hudba, texturované zdi) nebo bohulibá náplň (střílení do nácků prokazatelně zvyšuje karmu!). Popř. fakt, že první epizoda hry byla distribuována jako shareware, který si každý mohl kopírovat dle libosti. Placená verze hry obsahovala epizody celkem 3, přičemž každá epizoda se skládá z 10 úrovní. Další tři epizody obsahuje komerční datadisk The Nocturnal Missions. A to je pořádná porce árijské krve!
Co se 3D enginu týče, id software jen zdokonalil systém, který použil v předchozích dvou titulech - Hovertank a Catacomb 3-D. Další inspiraci si John Carmack, programátor id software, vzal z technologického dema hry Ultima Underworld: The Stygian Abyss. Hlavním Carmackovým cílem byl ovšem engine rychlejší, než ten z Ultimy. Což se mu podařilo a Wolf3D díky tomu běží uspokojivě i na relativně (vzhledem k tehdejší situaci) slabém hardware.
Posuďte sami: minimální konfigurace pro spuštění PC verze hry je procesor třídy 286 a 640kB operační paměti. Rozumně se ovšem wolfík hýbal až na 386SX/20MHz s 2MB RAM. Osobně vyzkoušeno.
Překvapivě je Wolfenstein 3D hratelný i dnes. Ovládání se dá s trochou snahy nakonfigurovat do použitelné podoby, grafika, leč strohá, neurazí atd. Jen je třeba zvyknout si na poněkud divoký level design. Engine Wolfa 3D, jak si mnozí pamatují, neumožňuje žádné skopičiny typu několikaúrovnové levely, táhla, tlačítka apod. S tím přišel až Doom. Takže jediným způsobem, jak připravit pro hráče aspoň nějakou výzvu, byla koncepce levelů coby nepřehledných a rozsáhlých bludišť.
Pokud mi paměť slouží, jedna epizoda vám bez problémů zabere celý den, na celých 6 epizod si tedy vezměte dovolenou a až 7. den odpočívejte :) Hrával jsem takhle Wolfíka ještě na střední v době nemoci. To už jsem pak esesáky viděl i v krabičce s paralenem.
Vzhledem k obsahu se Wolfenstein 3D nevyhnul slušné porci kontroverze. V některých zemích, např. v sousedním Německu, byla jeho distribuce dokonce zakázána. Verze pro SNES prošla zásahem cenzora, ze hry tak zmizely svastiky a cokoliv "nazi". Občas to upadá až do parodie, kdy např. portrét Adolfa Hitlera má vyretušovaný knírek... Místo psů se v chobách pohybují přerostlé krysy, protože střílet do lidí a do krys je naprosto v pořádku, ale mrtvého psa citlivá japonská duše nezvládne...
Download:
Dost řečí! Oslavme společně narozeniny otce žánru! Pokud snad nemáte originálku a nechce se vám hra shánět po všech čertech, zkuste její flash verzi. Nebo stahujte na stránkách hry u 3d realms.
pripájam sa ku gratuláciám, všetko najlepšie B.J. :)
Och ano, B.J. sa nam onedlho postara o dalsiu zabavu, som zvedavy ci podarenu. Ale Wolf3D je bez debat jedna z velkych klasik PC hier.
Jo a este by som zabudol na vyborny remix hlavnej temy :)
http://www.ocremix.org/remix/OCR00969/
a LETOS bude oslavovat Wolfenstein 3-D své první 20. narozeniny, tak nezapomeňte 5. května pustit na pár chvil starého dobrého wolfa, a postřílet nebo probodnout nožem pár nácků ! :-))