Tak se opět po čase vracím k oblíbenému tématu, soudě podle počtu komentářů k předchozím článkům. Už jsme tu měli původní Dune 2 a remaky Dune Legacy a Dune 2000. A co servíruji tentokrát? Dune 2 pro konzoli SEGA Mega Drive, jinak též Dune II: Battle for Arrakis.
Dune 2 se dočkala několika portů na další platformy. Zatímco AMIGA verze hry byla v podstatě identická s PC verzí, port pro Mega Drive / Genesis vypadá už na první pohled rozdílně.
Předně byl překopán celý interface. Zmizela menu zabírající v PC verzi třetinu obrazovky. Zůstala jen mapa, počet kreditů a ikonka informující o aktuálním stavu stavby budov a jednotek. Změn se dočkala i grafika. Zatímco jednotky jsou si v PC i Mega Drive verzi velmi podobné, budovy mají obrázky fungl nové.
Spolu s grafikou doznala změn i hudba. Ne snad, že by vám k pouštním bitvám na Arrakisu hráli Boney M nebo Milli Vanilli. Hlavní motivy a styl zůstávají, ale jsou citelně upraveny vzhledem k možnostem konzole.
Dalším podstatným rozdílem je neexistence ukládání hry. Volba "save" byla nahrazena klasickým konzolovým systémem přístupových kódů, které obdržíte po úspěšném dohrání mise. V praxi to znamená, že jednou rozehranou misi musíte dobojovat až do konce, jinak máte smůlu a příště jí začínáte znovu.
A jak se to vlastně hraje?
Překvapivě dobře! Tak např. ovládání. V minulém článku jsem tvrdil, a stojím si za tím, že původní Dune 2 je kvůli ovládání dnes v podstatě nehratelná. Kdežto u PC verze je ovládání prostě špatně navržené a myš naprosto nevyužitá, to samé ovládání na gamepadu působí poměrně přirozeně. Autoři si byli evidentně vědomi faktu, že právě ovládání by mohlo hru zabít, a s odlaďováním nějakou chvíli strávili. A je tu také několik vylepšení. Máte možnost stavět jednotky i ve chvíli, kdy bojujete na jiné části mapy, než je vaše základna. Jednoduše navolíte požadovanou jednotku a ta se začne stavět kdykoliv po stisknutí tlačítka "C" na gamepadu. Uprostřed bitevní vřavy si tak můžete v zázemí pohodlně budovat posily. Nic takového v PC verzi neexistovalo. Také je tu jakýsi zárodek seskupování jednotek - zvolíte si jednotku, na kterou "namíříte" další jednotky, stejně jako míříte na nepřátelskou jednotku určenou ke zničení. Pokud pak s tímto "velitelem" pohnete, ostatní ho budou následovat. Bohužel, pokud velitel padne, je seskupení ztraceno. I tak je to ovšem příjemná vlastnost.
Celkově je hra o něco rychlejší a akčnější a subjektivně se na mapě pohybuje míň jednotek, než v PC verzi. Dojel jsem zatím několik misí a hlavní útočná síla se vždy skládala z +- 10 kusů, přičemž každá mise má strop, přes který jít nelze. Většinou se pohybuje kolem 20 jednotek. PC verze vás omezuje na 25 vyrobených jednotek, další si můžete koupit ve starportu.
Stejně jako v PC verzi máte na výběr rod, za který budete bojovat - Atreidi, Harkoneni a Ordosové. Za každou stranu je k odehrání 9 misí.
Pokud si chcete Dune II: Battle for Arrakis zahrát, není třeba shánět po všech čertech Mega Drive, zkuste emulaci. Ale jak se můžete přesvědčit na následujících fotkách, já originálku mám! (Snad je to dobře vidět :)
Dune pre Segu má pekú kreslenú grafiku (aspoň myslím že je kreslená) ale po tom čo som hral Dune na PC, už by som si nezvykol na nový vízor jednotiek, ani v Dune 2000 ani v Emperor Dune sa mi jednotky nepáčili, Dune je Dune
podobne vizerá aj môj stolík (myslím ten čajník) ale bez cigariet :)
@Liso1
Jj, je to kreslený.
@Liso1
Až přítelkyně uvidí, že jsem v bytě kouřil, dostanu přes tlamu :)) Takže pst!
Grafiku i hudbu bych nechal původní, protože jak už jsem psal dřív, je to to nejdůležitější co vytváří tu nepřekonatelnou atmosféru hry. V tom je třeba dobrá ta legacy. A co by mě štvalo ohromně, to je to ukládání. A jinak je samozřejmě dobře, že taková hra vyšla, protože čím víc klonů Dune, tím líp, těch není nikdy dost :-) Škoda, že takovouhle „slávu“ nemá i UFO (který sice nějaký klony má, ale to původní je podle mě pořád nepřekonaný) :-/
@
Palu Nádor
ano musím len súhlasiť, graficka a hudba Dune 2 robila hru nezabudnutelnou,
a čo sa UFA týka, tak u mna je to rovnako, ale pačilo sa mi aj druhé pokračovanie/datadisk? Terrof from the deep, len ma dakedy strašne štvalo hladanie posledných ufónov v troskách lodi, neznášal som to a takýmto misiám som sa snažil vyhýbať (chcelo to nejaký auto-combat :)
Terror from the Deep neni špatná věc, ale dvě věci mě prostě odradily: a) příšerně zlouhavý mise (parník!!), b) posranej techtree, kde můžete udělat při špatnýmu postumu zkoumání fatální chybu a nedostanete se k dalším technologiím.
K předělávkám: nevim, jaký myslí Palu. Pokud českou sérii After-…, tak opravdu nic moc. Resp. hrál jsem jen Aftermath a ten mě opravdu o svých kvalitách nepřesvědčil. Nicméně těch předělávek je víc, nemám je sice v malíku… ale je to super námět na článek! Díky :)
Jak se můžete přesvědčit na následujících fotkách, já originálku mám! (snad je to dobře vidět :)
Som nevedel ze SEGA robi taku istu listu okolo ako windows a kde si zohnal prevodnik z antenoveho vystupu na VGA, taky nutne aj ja potrebujem :)
@fendi
Je to jednoduchý jak facka – používám TV tuner Genius, pořizovací cena cca 250Kč. SEGU ženu do TV karty, TV aplikaci mám na druhym monitoru. Takže opravdu je v konzoli originální cartridge, neni to puštěný přes emulátor ;) Když se dobře zadíváš, tak na monitoru leží od cartrisdge box.
Ještě máš ode mě slíbenou tu originální krabici Dune 2, tak až ti ji konečně pošlu, tak si ji na ten stůl taky můžeš nasimulovat ;-)
@Kulhajz
Dobře, že sis vzpoměl, já stále čekám a doufám! :)
@Liso1
A ještě dodatek k těm předělávkám UFA – to je zrovna ten případ, kdy je jakejkoliv remake v podstatě zbytečnej. Protože už samo původní UFO je v podstatě bezchybný :)
Dovolil by som si protestovat. Dnes tam je vidno dosť blbé ovládanie, což je jedna z malička chýb.
Jestli tu Segu vyhraju, tak bych si možná pořídil i tu Dune. Jen by mě zajímalo, jestli jsou pozdější mise taky tak těžký a bez save to na PC v podstatě nešlo dohrát (já vím, že se najdou lidi, který to dohrajou celý na jeden zátah). Podle mě tedy ta Sega verze musí být jednodušší.
Tak predpokladám že aj Sega verzia má dáky Save Slot ;).
Jestli sis přečetl článek, tak jsou tam kódy, ale ty se ukáží až po dohrání každého levelu.
Safra, článok som čítal už pred hodne dlhým časom. Hold človek zvyknutý na SNESacke save sloty.
Dohral jsem v emulatoru na PSP behem dovolene a JE to povedena hra. Hratelnost je trochu jina nez u pc a Amigy, ale hre to nastesti moc neubira. Holt museli prizpusobit hru ovladaci a moznostem Megadrive. Jednotek je tedy skutecne mozno mit na scene mene. Kazdopadne ta kreslena grafika ma sve kouzlo i dnes.